CRM staat voor Customer Relationship Management en het is de Engelse benaming voor klanten relatiebeheer. Met een CRM systeem worden klantgegevens geanalyseerd om op deze manier relaties met klanten te verbeteren, met als doel de omzet te verhogen. Wat is het beste CRM system?
In dit artikel bekijken we een aantal van de beste CRM systemen, zoals Pipedrive, Hubspot, Exact, Asana, Salesforce en Zoho. Zo weet jij na het lezen van dit artikel wat de voor- en nadelen zijn van iedere aanbieder en welk CRM systeem als beste uit de bus is gekomen. Wat is het beste CRM systeem en welke kan je het beste aanschaffen voor je bedrijf om je proces te optimaliseren en meer uit je sales te halen?
Inhoudsopgave
Top 6 CRM systemen voor ZZP’ers en MKB’ers
Hoewel ieder CRM systeem als doel heeft om jouw relaties zo goed mogelijk te beheren, doen ze dit allemaal net op een iets andere manier. Denk aan de verschillende functies, kosten en eventuele uitbreidingsmogelijkheden. Hieronder hebben we de 6 beste online CRM systemen uitgekozen, die iedere ondernemer een hoop tijd bespaart.
Wil je HubSpot CRM FREE proberen?
Vraag het hier aan >>Waarom voor een CRM systeem kiezen?
- Het up to date houden van klantgegevens en interacties met klanten
- Beheren van leads, zodat je deze zelf niet meer hoeft te onthouden
- Het maken van prognoses, met betrekking tot verkopen
- Efficiënter werken, onder andere met geautomatiseerde workflows
1. Exact CRM systeem
Exact is een bekende naam voor velen van jullie en de onderneming staat vooral bekend om de Exact Online boekhoudsoftware. En bestaat al sinds 1984 en het hoofdkantoor is gevestigd in Delft. Het voordeel van deze software is dan ook, dat alles gewoon beschikbaar is in het Nederlands. Exact biedt een CRM systeem aan inclusief handige apps en een groot aantal externe koppelingen.
Het CRM systeem van Exact is standaard onderdeel van alle Exact Online pakketten, zo betaal je dus maar één bedrag voor zowel de online boekhoudsoftware als het CRM systeem. Alle prijzen zijn per maand en de software is 30 dagen lang gratis uit te proberen. De kosten voor deze drie pakketten zijn als volgt:
Essentials | Plus | Professional |
€39,- | €75,- | €111,- |
Het grote voordeel van Exact Online is dus dat je zowel profiteert van online boekhoudsoftware als een CRM systeem, welke beide meegroeien met jouw onderneming. Exact beschikt over een grote kennisbank met erg veel informatie en de mogelijkheid om talloze externe apps te koppelen zodat je alle kanten op kunt.
Dit zijn een aantal handige functies die onderdeel zijn van het Exact CRM systeem: het onderhouden van accounts en contactpersonen, verkoopmanagement, inzicht in de verkoopprocessen en -prognoses, integraties met de KvK en Google Maps, het anonimiseren van persoonlijke gegevens, oplossingen voor e-mailmarketing en het gebruik van een CRM app.
2. Asana CRM systeem
Asana is een bedrijf met haar wortels in San Francisco en opgericht in 2008 door onder andere de co-founder van Facebook Dustin Moskovitz (wie op het moment van schrijven nog steeds CEO is). Het bedrijf helpt ondernemingen om ieder project tot een goed einde te brengen en je doelen te behalen. Dit doet Asana door het organiseren van alle details op één centrale plek.
Het CRM systeem van Asana beschikt zowel over een gratis versie voor starters, als drie betaalde pakketten. De prijzen van Asana worden pas zichtbaar als je je hebt geregistreerd voor de proefaccount van 30 dagen. De betaalde abonnementen van Asana zijn als volgt:
Premium | Business | Enterprise |
€10,99 | €24,99 | Op aanvraag |
Enkele van de voordelen van Asana zijn de moderne interface, de lage kosten en uiteraard het gratis CRM systeem. Ondanks dat het een internationale onderneming is, is de software beschikbaar in meerdere talen waaronder in het Nederlands. Asana biedt verschillende mogelijkheden om het systeem te leren kennen, zoals live trainingen en door middel van de Asana Academy. Contact opnemen met de klantenservice kan echter enkel via het contactformulier en dit is wel in het Engels. 24/7 support is alleen beschikbaar als je het Enterprise abonnement afsluit.
Een paar van de belangrijkste functies van het Asana CRM systeem zijn: een workflow bouwer, projecten beheren, zowel een iOS als Android CRM app, tijdsregistratie, een tijdlijn inclusief mijlpalen en activiteiten logboeken.
3. Zoho CRM systeem
Zoho CRM is onderdeel van de Zoho Corporation uit India en de Zoho Office Suite is in 2005 gelanceerd. De onderneming staat bekend om haar integraties, zoals met: Excel, Open Office, Firefox, Google Apps en meer. Momenteel wordt Zoho gebruikt in meer dan 180 landen.
Zoho CRM biedt vier verschillende pakketten aan, waarbij je tot 34% korting ontvangt als je kiest voor een jaarlijks abonnement. Ze bieden tevens een gratis CRM systeem aan en een gratis proefversie. De prijzen voor de Zoho pakketten zijn als volgt:
Essentials | Professional | Enterprise | Unlimited |
€20,- | €35,- | €50,- | €65,- |
Eén van de grote voordelen van Zoho is het gratis CRM systeem voor startende ondernemers. Dit gratis CRM systeem heeft de naam Bigin en is inclusief 3 gratis gebruikers. Perfect voor de startende ondernemer, aangezien het een compleet CRM systeem is met alle belangrijke functies en het gebruik van de mobiele apps. Bigin heeft ook een betaalde versie die €9,- per gebruiker / per maand kost. Hoewel Zoho een internationale aanbieder is, is de software beschikbaar in het Nederlands. Als je ergens niet uitkomt kun je contact opnemen met de klantenservice van Zoho per e-mail en telefonisch.
Een aantal functies van Zoho zijn: het automatiseren van conversies door middel van workflows, het aanmaken van meerdere pipelines, potentiële klanten rangschikken met scoringsregels, het verzenden van bulk e-mails en inzicht krijgen in de vorm van maatwerk dashboards.
4. Pipedrive CRM systeem
Pipedrive is ontworpen door verkopers voor verkopers en is inmiddels onderdeel van Vista Equity Partners. Deze onderneming heeft op het moment van schrijven meer dan 1.000 werknemers en kantoren in 8 landen. En Pipedrive richt zich met name op het ontwikkelen van verkoopsoftware, waaronder het CRM systeem, maar ook op e-mail software en integraties.
Pipedrive werkt met online abonnementen en deze vier verschillende abonnementen zijn als volgt:
Essential | Advanced | Professional | Enterprise |
€14,90 | €24,90 | €49,90 | €99,90 |
Alle pakketten zijn eveneens 14 dagen gratis uit te proberen. Er zijn ook extra koppelingen die je kunt afnemen, zoals de Lead Booster add-on voor €39, de Websitebezoekers add-on voor €41 en meer. Alle prijzen zijn per maand, maar als je kiest voor een jaarbetaling ontvang je een korting tot 25%.
Het grote voordeel van Pipedrive is dat het een intuïtief systeem is, dat zowel jij als werknemers snel onder de knie hebben. De software groeit met je mee, zodat je gaandeweg niet hoeft te veranderen van CRM systeem. Als je toch ergens niet uitkomt biedt Pipedrive 24/7 support aan, zowel per e-mail als telefonisch. Pipedrive biedt ook informatie aan, zoals cursussen, tutorials, webinars en meer.
Een aantal van de functies van Pipedrive zijn: samenwerken met je team, herinneringen inplannen, leads genereren en ordenen, inzicht verkijgen in de contacten geschiedenis en andere overzichten, en een omzetprognose.
5. Salesforce CRM systeem
Salesforce is gevestigd in Amerika en richt zich op het ontwikkelen van software voor relatiebeheer en cloudcomputing. Het bedrijf bestaat sinds 1999 en staat sinds 2004 genoteerd op de New York Stock Exchange. Het Salesforce Customer 360 CRM systeem helpt ondernemers om efficiënter te werken, kosten te verlagen en je productiviteit te verhogen.
Salesforce biedt pakketten aan die zijn gericht op een specifieke sector, denk aan: retail, financiële dienstverlening, telecom en meer. Salesforce hanteert twee verschillende soorten abonnementen, voor Sales en voor Service en je kunt deze zowel los als gezamenlijk aanschaffen. De Sales Cloud is het CRM systeem, terwijl Service Cloud een platform is om je klanten te voorzien van (je raadt het al) service. Hieronder een overzicht van de prijzen per maand / per gebruiker, welke jaarlijks worden gefactureerd:
Essentials | Professional | Enterprise | Unlimited |
€25,- | €75,- | €150,- | €300,- |
Je kunt Salesforce gratis uitproberen, maar let er wel op dat de gratis proefversie anders is voor het Essentials pakket.
Salesforce werkt met cases, waarbij je de complete cyclus van deze case beheert vanuit het systeem. Van het aanmaken van een case aan de hand van een e-mail tot het toewijzen van de case aan een medewerker. Een van de voordelen van Salesforce zijn de integraties met andere software, zoals Slack, Rest en Soap. Contact opnemen kan helaas enkel via het contactformulier en ze hanteren hiervoor een responstijd van 2 dagen. Enkel bij het afnemen van het duurste pakket geniet je van uitgebreide service.
Dit zijn een aantal functies die onderdeel zijn van de Salesforce CRM: het integreren van alle data, realtime analytics, trainingen voor medewerkers door middel van AI, het koppelen van apps en centrale beeldvorming van iedere klant.
6. Hubspot CRM systeem
Hubspot is een Amerikaanse onderneming welke is opgericht in 2006 en in 2014 lanceerde ze Hubspot CRM Free. Inmiddels is Hubspot een CRM platform dat zowel ontzettend krachtig is, als simpel in gebruik. De HubBot helpt je bij het maken van een keuze, want het systeem van Hubspot is erg uitgebreid. Hubspot biedt naast de gratis functies, drie betaalde pakketten aan en deze zijn als volgt:
Wil je HubSpot CRM FREE proberen?
Vraag het hier aan >>Starter | Professional | Enterprise |
€46,- | €792,- | €3.300,- |
Hubspot geeft 10% korting als je kiest voor een jaarlijkse betaling, met uitzondering van het Enterprise pakket. De prijzen zijn mede afhankelijk van het aantal marketing contacten en bij het Starter pakket is de prijs bijvoorbeeld voor 1.000 contacten. Houd er rekening mee dat sommige functies (zoals betalingen) enkel beschikbaar zijn voor Amerikaanse ondernemingen.
Zo werkt Hubspot met “hubs” en dit zijn een soort add-ons. In het starter pakket zitten de volgende “hub starters” inbegrepen: marketing, CRM, Sales, Service en Operations. Het grote voordeel van Hubspot is dat het werkelijk een ontzettend uitgebreid programma is en het feit dat ze gratis functies aanbieden. Het nadeel is wel dat er vrij hoge kosten aan verbonden zijn en dat alles in het Engels is, inclusief de klantenservice die bereikbaar is via e-mail en chat voor de Starter abonnementen. Telefonisch contact opnemen kan enkel als je een van de duurdere pakketten afsluit.
De gratis CRM functies van Hubspot zijn: inzicht via het dashboard, deal en prospect tracking, het managen van content, wrijving verhelpen in het verkoopproces, live chat met klanten en een planner voor het bijhouden van afspraken.
Wil je HubSpot CRM FREE proberen?
Vraag het hier aan >>>> Wil jij ook slimmer ondernemen op een onderscheidende en strategische manier en winstgevend doorgroeien? Zodat jij ook echt die vrijheid gaat ervaren waarom jij ondernemer bent geworden? Als Businesscoach en Strateeg, help ik ambitieuze ondernemers die op een onderscheidende manier meer winstgevend willen worden. Goed geld verdienen door niet harder, maar juist slimmer te gaan ondernemen, zodat jij gaat leven en ondernemen op jouw voorwaarden.
Lees meer: Andere belangrijke software voor ondernemers