Een online summit organiseren: waar moet je aan denken?

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Online summits zijn booming. De een na de ander wordt georganiseerd. Hoe kun je een online summit in jouw business implementeren?

Als Business Strateeg heb ik zelf online summits bijgewoond en georganiseerd met mijn tweede bedrijf Impact Versterkers. Ik deel daarom niet alleen mijn eigen tips, leermomenten en ervaringen, maar ook die van mijn collega ondernemer die een summit heeft georganiseerd. 

Waarom een online summit organiseren?

Een online summit is een event dat je volledig online volgt en waaraan verschillende sprekers deelnemen. Het scheelt reis- en verblijfskosten en is daarom een makkelijke manier om een conferentie of event bij te wonen. Tijdens een online summit leren de deelnemers veel van de sprekers. 

Een online summit heeft verschillende voordelen:

  • Het helpt bij de generatie van leads
  • Het vergroot je netwerk
  • Je bouwt autoriteit en geloofwaardigheid op
  • Het helpt je om meer klanten te werven
  • Je kunt inkomsten genereren via online summits, bekijk onze video van de Impact Versterkers en luister hoe jij ook kan verdienen aan een event.

Ook interessant om te lezen: Cash Cow Academy: geld verdienen via YouTube

De voordelen voor sprekers

Als spreker kost het weinig tijd om mee te doen aan een summit. Organisatoren regelen alles. Zelf hoef je vaak alleen materiaal zoals logo’s aan te leveren en goed na te denken wat je wil vertellen. 

Als gevolg van het summit krijgt een spreker vaak een stroom aan leads binnen, volgers op social media en klanten. Ook is het voor je netwerk positief, want je spreekt met andere ondernemers die meedoen aan het summit. 

Samen met Anja Reijmers run ik het bedrijf Impact Versterkers. Lees hier wat het de deelnemers van het Event & Summit van Impact Versterkers heeft opgeleverd.

De voordelen van de deelnemers

Voor de organisatoren en sprekers levert een online summit veel op, maar voor de deelnemers ook. Zo leren de deelnemers van elke spreker weer iets nieuws, waardoor ze ideeën krijgen en ze zaken in hun business of leven kunnen verbeteren. Het is iets waardoor ze zaken met vernieuwde energie aanpakken: van verbeteringen in hun business tot nieuwe producten of diensten aanbieden. 

Bepaal een thema voor je summit

Het is handig om eerst een bepaald onderwerp voor je online summit te bepalen. Wat past bij jou en jouw business? Wanneer je dit duidelijk hebt, kun je mensen uitnodigen om te komen spreken. Kijk hierbij goed wie er past. Wanneer de sprekers aansluiten bij het thema, straalt het uit dat het kloppend is. 

De aanpak voor je online summit

Het is verstandig om vroeg te beginnen met de organisatie van je summit. Maak een goede planning, zodat je per week weet wat er gedaan moet worden. Je begint dus met het bedenken van een thema en het uitnodigen van sprekers.

Tip: denk goed na over welke impact je wil maken met je online summit, zodat de sprekers goed weten waarom het interessant is om mee te doen. Daardoor creëer je een win-winsituatie waarbij mensen graag willen meedoen. 

Besteed zaken uit waar je niet goed in bent of geen energie van krijgt

Net als met je eigen business, is het verstandig om bij de organisatie van een online summit ook goed te kijken naar de zaken waar je wel en geen energie van krijgt. Besteed zaken uit waar je niet goed in bent en geen energie van krijgt, zodat je energie en tijd overhoudt om te doen waar je wel knettergoed in bent. 

Een online summit geven kost tijd én geld

Iets waar veel ondernemers zich in vergissen, is de hoeveelheid tijd en geld dat een online summit kost. Maak van tevoren een overzicht van acties die gedaan moeten worden en de kosten die je verwacht hiervoor te maken. 

Denk aan:

  • Een website
  • Funnels
  • Advertenties
  • Software
  • Externe hulp, zoals een VA of websitebouwer

Het is ook slim om een bepaald budget vast te stellen, zodat je weet wat je wel en niet kunt doen. Je kunt de sprekers geld vragen om mee te doen aan het summit. Dit zorgt er ook voor dat sprekers nog gemotiveerder zijn om er iets van te maken.

Lees ook: Hoe krijg je met Internet marketing meer klanten?

Leer van deze gemaakte fouten bij het organiseren van online summits

Natuurlijk gaat er ook wel eens wat mis bij het organiseren van een online summit. Zo had Zahra Valke van het Online Summit Play Big haar agenda opengezet tot aan de promo periode van het event. Dit was geen grote ramp, maar ze moest daardoor wel schipperen met de tijd die ze aan het online summit kon besteden en aan ander werk.

Tijdens het summit was ze continue op de achtergrond bezig om problemen op te lossen, vragen te beantwoorden en klachten af te handelen. Hierdoor kon ze er niet helemaal van genieten en was ze niet op de voorgrond aanwezig. Haar tip: laat een VA je helpen, zodat je zelf meer op de voorgrond aanwezig kan zijn als organisator.  

Anja Reijmers en ik (Gerdi Hulsink) en zijn eigenaren van Impact Versterkers en organiseerden eind 2022 het Kerst Event en Summit eind 2022. We merkten dat er ontzettend veel tijd zit in het organiseren van een online summit. Zo moet je ervoor zorgen dat alles klopt, dat je een website hebt, dat je funnels goed staan en dat de sprekers materialen aanleveren zoals logo’s etc. Ook waren de kosten van onze advertenties aan de hoge kant, omdat het summit vlak voor de kerst werd gehouden. Houd hier ook rekening mee wanneer je een online summit organiseert. 

Daarnaast hadden Anja Reijmers en ik meer van de upsell verwacht. We hielden per dag twee korte interviews. Dit zorgde er dus voor dat de meeste kijkers alle interviews direct konden meekijken, waardoor er minder werd gekozen om te betalen voor de opnames van de interviews. Daarnaast was het summit wel 12 dagen lang, wat er ook voor zorgde dat Anja en ik 12 dagen weinig tot geen tijd konden besteden aan onze eigen business. 

Tip: verspreid het summit niet over te veel dagen en houd de interviews op één of twee dagen, zodat het voor kijkers interessanter wordt om te betalen voor de opnames van de sessies. 

In deze podcast hoor je meer over de wijze lessen van ons.

Werk aan je marketingmachine 

Heb je interesse in nieuwe ontwikkelingen, zoals het organiseren van een online summit, Artificial Intelligence en heb je hoge doelen, maar weet je niet goed hoe je de volgende stappen moet nemen? 

Als High-Value Positionering & Strategisch Business Coach help ik je hierbij. Samen met mij ga je aan de slag om een ijzersterke positie in de markt te krijgen met een niet te evenaren aanbod. Hierdoor word jij opgeMERKt door jouw topklanten. Met innovaties zoals Artificial Intelligence en online summits groei jij op een Winstgevende manier. 

Coach Gerdi Hulsink

Toekomstbestendig en winstgevend groeien.  

Zet jezelf sterk in de markt.

Verhoog de waarde van jou en je bedrijf om winstgevend te groeien nu en in de toekomst.

Door strategisch te innoveren, blijf je relevant voor jouw doelgroep.

Stel je toekomst veilig >>

Wil jij je eigen Online Event organiseren om jouw online Business en zichtbaarheid een boost te geven?

Ontdek hier hoe jij met dit Programma je eigen succesvolle event in 90 dagen kan organiseren. In dit Programma van de Impact Versterkers krijg je alles klip en klaar aangeleverd en kan je direct vol aan de slag om er een groot succes van te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *