Hoe krijg je met Internet marketing meer klanten?

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Als bedrijf kun je tegenwoordig niet zonder internet marketing, ook wel online marketing genoemd. Hoe kan je nu je merk, je bedrijf online zichtbaar maken en je internet marketing en strategie versterken, zodat je meer klanten gaat aantrekken?

Onder internet marketing vallen alle marketingtechnieken waarvoor je het internet gebruikt om meer klanten te krijgen. Zoals je wel kunt begrijpen zijn er ontelbare manieren om dit te doen en het kan dan ook erg lastig zijn om de juiste marketing tactieken eruit te pikken.

In dit artikel bekijken we een aantal succesvolle manieren om internet marketing te gebruiken om meer klanten aan te trekken voor jouw bedrijf. Met als doel meer omzet te genereren, naamsbekendheid op te bouwen en uiteraard om meer klanten binnen te halen met jouw internet marketingstrategie.

Hoe werkt internet marketing?

Internet marketing, ook wel online marketing of web marketing genoemd, bestaat uit ontzettend veel marketingtechnieken. Het omvat alle marketing die online plaatsvindt, waarbij je het beste verschillende dingen kunt uitproberen om te kijken wat voor jouw onderneming het beste werkt. Je hebt ook de keuze uit gratis en betaalde internet marketing. Als je enkel gebruik zou maken van gratis internet marketing om jouw klantenbestand te vergroten, dan wordt dit ook wel organische groei genoemd. Dit kan je versnellen door niet harder maar juist strategisch slimmer te werken.

Als Positionering en Business Strateeg help ik ambitieuze ondernemers die winstgevend willen groeien, met winst in Tijd, Impact en Omzet. Met de juiste strategie juist slimmer ondernemen en de juiste acties op het juiste moment inzetten om hun doelen te behalen.

Gerdi Hulsink, dé Expert in Positionering, New Business Innovatie, Business Development en Strategie

Deze gratis vorm van marketing is ideaal voor veel startende ondernemers, om dat je geen geld hoeft te investeren om van internet marketing te profiteren. Denk bijvoorbeeld aan een bericht dat je plaatst op LinkedIn, Facebook of Instagram, om vervolgens klanten “op een organische manier” te trekken naar je webshop. Als je dit doet middels een betaalde advertentie op een social media platform spreken we nog steeds van social media marketing en internet marketing, maar niet van organische social media marketing. Het voordeel van een betaalde advertentie is dat je een bepaalde doelgroep kunt targetten en vaak meer potentiële klanten kunt bereiken.

Voorbeelden van internet marketing:

  • Linkbuilding: het genereren van links van externe websites naar jouw website, met onder andere een hogere zoekmachine waardering als doel
  • SEO, oftewel Search Engine Optimization, is de Engelse term voor zoekmachine optimalisatie. Onder SEO vallen activiteiten om een site beter te laten scoren in zoekmachines
  • Listbuilding: het verzamelen van e-mailadressen om jouw onderneming in de toekomst te promoten, onder andere door het versturen van nieuwsbrieven en andere e-mail marketing technieken. Je kunt e-mail marketing ook gebruiken om meer inzicht te krijgen in je doelgroep
  • Content marketing: de overkoepelende term voor alle online marketing die draait om content, van een instructievideo tot een blogpost 
  • Online adverteren: kan op meerdere manieren en is een belangrijk onderdeel van betaalde internet marketing strategieën, zoals bijvoorbeeld Facebook ads
  • Affiliate marketing: een manier van marketing waarbij iemand betaald krijgt op basis van een verkoop of klik, als een product of dienst voor een specifieke onderneming wordt verkocht of als er op een advertentie wordt geklikt. Probeer Plug&Pay hier gratis.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden, om je een idee te geven wat er allemaal onder internet marketing valt. De term internet marketing omvat zoveel verschillende manieren, dat het onmogelijk is om alle methodes in dit artikel te bespreken. Veel internet marketing strategieën bestaan uit combinaties van methodes en er komen continu nieuwe technieken bij, omdat de technologie nu eenmaal niet stilstaat. 

Hieronder de beste internet marketing ideeën van dit moment, om jouw onderneming te laten groeien en meer klanten te werven.

De 6 beste internet marketing methodes van dit moment

1. Vraag het aan je doelgroep

Een indirecte manier om meer klanten te krijgen met internet marketing, maar een methode waar vrijwel iedere ondernemer baat bij heeft, is het vragen van feedback aan jouw bestaande klanten en/of gebruikers. Een van de redenen waarom veel bedrijven falen, is omdat ze niet communiceren met hun doelgroep. Ze weten daardoor niet welke behoeftes er zijn, waar eventuele knelpunten zitten en waarom mensen wel of niet geïnteresseerd zijn in een bepaald product of dienst.

Je kunt verschillende vormen van internet marketing gebruiken om in gesprek te gaan met jouw doelgroep, of om vragen te stellen. Denk aan een poll op Facebook of door het versturen van een korte enquête per e-mail. Er zijn meerdere manieren om gebruikers te motiveren deel te nemen, bijvoorbeeld door er een winactie aan te verbinden of een kortingscode weg te geven. Op deze manier haal je niet alleen extra gegevens binnen, maar stimuleer je klanten ook om jouw product of dienst te kopen.

2. Maak een (instructie)video

Het maken van een instructievideo valt onder video marketing en het is een zeer effectieve manier om meer klanten te krijgen. Uiteraard zijn er verschillende soorten video marketing buiten het maken van een instructievideo, zoals een webinar of een introductievideo. Met name als je een product of dienst verkoopt die wel wat uitleg kan gebruiken, is het visualiseren hiervan een perfecte manier om dit te doen.

Een instructievideo kan voor allerlei producten en diensten worden ingezet. Denk aan: het bereiden van een recept om een bepaald ingrediënt of een kookboek te verkopen, om de verschillende manieren te laten zien waarop je een bepaald fitnessartikel kunt gebruiken, een make-up tutorial om beautyproducten aan te prijzen of om uit te leggen hoe bepaalde boekhoudsoftware werkt.

De mogelijkheden zijn eindeloos, waarbij je moet nadenken wat het beste past bij jouw internet marketingplan. Houd er rekening mee dat de video geschikt moet zijn voor meerdere apparaten. Mobiel gebruik moet bovenaan jouw prioriteiten lijstje staan, aangezien de meeste mensen tegenwoordig hun mobiele telefoon gebruiken en geen vast apparaat zoals een laptop. 

3. Werk samen met andere ondernemers

Samenwerken met andere ondernemers, of eventueel het inhuren van een influencer, is een vorm van internet marketing die je doelgroep in rap tempo kan vergroten. Als je een startende onderneming bent en je weinig of geen geld hebt om te investeren, kun je een samenwerking aangaan met een onderneming die in een soortgelijke situatie als jij verkeert. Jullie kunnen bijvoorbeeld samen een winactie organiseren op social media, elkaar vermelden in een nieuwsbrief, of linkbuilding gebruiken door een blog te plaatsen over elkaars product of dienst. 

Ga overigens enkel samenwerkingen aan met ondernemers die een goede reputatie hebben opgebouwd. Als je in zee gaat met een organisatie die geen vertrouwen heeft opgebouwd met zijn klanten, kan dit namelijk ook jouw bedrijf schaden als je jouw naam aan hun bedrijf verbindt.

Als je wel geld hebt om te investeren, kun je ook een influencer inhuren om jouw product of dienst aan te prijzen. In dit geval doe je er verstandig aan om van tevoren onderzoek te doen naar jouw doelgroep, zodat je weet welke influencer je zoveel mogelijk nieuwe klanten kan opleveren. Een eenvoudige manier om bij te houden hoeveel klanten diegene aandraagt, is door het verstrekken van een unieke kortingscode. 

4. Focus op SEO

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is een ontzettend uitgebreid begrip dat valt onder internet marketing. De kern van SEO is om jouw site zo te optimaliseren, dat deze zo hoog mogelijk verschijnt in zoekmachines zoals Google. Het is echter een ontzettend lastig proces om jouw site zo goed mogelijk te optimaliseren en er zijn echt tal van aspecten die hierbij aan bod komen. 

Een manier om je te richten op SEO is door dit uit handen te geven aan een andere onderneming, die hierin gespecialiseerd is. Wil je het toch liever zelf doen of als je geen geld hebt om te investeren in SEO, begin dan zelf met een zoekwoorden onderzoek. Phoenix Ultimate is bijvoorbeeld programma die als SEO machine fungeert.

Gezien de concurrentie ontzettend groot is, zal je op zoek moeten gaan naar onder andere long-tail keywords. Je zal echter wel een lange adem moeten hebben, want je zult regelmatig kwalitatieve content moeten plaatsen die deze long-tail keywords bevat.

Als je je afvraagt wat een long tail keyword is, dit zijn zoekopdrachten die bestaan uit meer dan één woord. Denk bijvoorbeeld aan “online cursus mediteren voor beginners”, in plaats van “meditatie cursus”, of “witte platte sportschoenen voor mannen”, in plaats van “sportschoenen”. Om te bepalen hoe vaak keywords worden gezocht, zijn er meerdere online tools beschikbaar die je kunt gebruiken inclusief gratis keyword tools.

SEO optimalisatie_zoekwoordenonderzoek_Phoenix

Met Phoenix Ultimate verzeker je jezelf van een echte SEO machine en maak je in een handomdraai de effectiefste landingspagina’s voor meer leads en klanten uit je website.

probeer 14 dagen gratis

5. Verstuur een nieuwsbrief

Nieuwsbrieven zijn nog steeds een geweldige manier om meer klanten te krijgen. Het is echter essentieel dat je je nieuwsbrieven interessant maakt, zodat ze niet meteen in de prullenbak van iemand zijn inbox verdwijnen. Content is erg belangrijk voor vrijwel iedere vorm van internet marketing en dat geldt ook voor nieuwsbrieven. Hoewel je uiteindelijke doel is om nieuwe klanten te verwerven, zorgen nieuwsbrieven vaak indirect voor meer verkopen.

Om nieuwe klanten te krijgen kun je bijvoorbeeld bezoekers aansporen om jouw nieuwsbrief te ontvangen, in ruil voor bijvoorbeeld een kortingscode of een andere leuke aanbieding. Je kunt het versturen van nieuwsbrieven zo intensief maken als je zelf wil, waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn. Denk aan het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief om nieuwtjes te delen met jouw klanten tot een verjaardags e-mail. Of verstuur nieuwsbrieven die specifiek zijn voor een bepaalde groep klanten of naar aanleiding van een bepaalde actie, zoals het plaatsen van een item in het winkelmandje bijvoorbeeld zonder over te gaan tot een aankoop of na het bekijken van een video.

Vraag je net zoals bij alle bovenstaande genoemde internet marketing ideeën af, wat het doel is. Want naast het krijgen van conversies, kan een nieuwsbrief ook helpen om het vertrouwen op te bouwen met klanten en ervoor te zorgen dat klanten aan jouw onderneming blijven denken. 

Zelf gebruik ik Mailblue. Een perfecte software waarmee ik al mijn email-marketing activiteiten eenvoudig kan inplannen en versturen.

Mailblue_email marketing voor lead generation en om je business te laten groeien.

De alles-in-een e-mailmarketing software

Met MailBlue verstuur & automatiseer ik heel gemakkelijk krachtige en gerichte e-mails waarmee ik mijn business laat groeien!

Probeer nu 14 dagen gratis>>

6. Maak gebruik van remarketing

Tot slot wil ik het hebben over remarketing of retargeting, waarbij je online bezoekers of geïnteresseerden opnieuw benadert. Vaak zorgen bovenstaande internet marketing methodes niet direct voor meer klanten en dit kan tal van redenen hebben. Een van de oorzaken is dat nieuwe klanten jouw onderneming of merk meerdere keren moeten tegenkomen, voordat ze bijvoorbeeld tot een koop overgaan of zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Er zijn verschillende manieren om remarketing toe te passen en ook hier zijn er weer tal van mogelijkheden. Bij retargeting segmenteer je jouw doelgroep, waarbij je een specifiek segment opnieuw in contact laat komen met jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan: het benaderen van bezoekers op basis van producten die ze eerder hebben bekeken in jouw webshop, potentiële nieuwe klanten trekken via een gekoppeld Youtube kanaal nadat ze een van jouw video’s hebben geliked, of door middel van de welbekende Meta Pixel (voorheen Facebook Pixel) om bezoekers te targeten via de social media platformen Facebook en Instagram. 

Zelf ben ik als ondernemer actief op LinkedIn. LinkedIn is voor mij het social business platform, waar ik dagelijks actief ben en waar ik mijn klanten bereik. Hoe ik meer klanten krijg via internet marketing op LinkedIn? Op mijn website gerdihulsink en investeerjij heb ik meerdere blogs geschreven over mijn LinkedIn Strategie en hoe ik mijn klanten help om hun positie te versterken en te groeien op LinkedIn. Meer te bereiken in minder tijd. Wie wil dat nu niet?