Ondernemen in crisistijd: 5 slimme financiële stappen om te zetten

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Er zijn altijd periodes waarin de economie floreert en er bestaan tijden van crisis.

Zo heeft het coronatijdperk en de oorlog in Oekraïne een flinke impact op ondernemers, net als de kredietcrisis van 2007 tot 2011. Ondernemen in crisistijd is voor veel mensen heel zorgwekkend. Om jezelf weerbaarder te maken tegen zulke periodes, zijn er 5 slimme financiële stappen om te zetten.

Stap 1: inspelen op innovatie

Ondernemingen die het goed doet tijdens crisistijd, zijn die die investeren in innovatie en technologie. Denk aan webshops die hun processen digitaliseerden. Er zijn verschillende manieren waarop je met jouw bedrijf kunt innoveren. Denk aan het optimaliseren van je processen, zoals het automatiseren ervan. Hierdoor houd je meer tijd over om te doen waar je knettergoed in bent, waar je energie van krijgt en impact mee maakt. Dat is hetgeen waar je je geld mee verdient. 

Kijk ook goed naar nieuwe ontwikkelingen op technologisch vlak. Hoe kun je AI inzetten om je werk makkelijker te maken en te versnellen? Er zijn verschillende AI-tools die veel voor je bedrijf kunnen betekenen. Investeren in innovatie klinkt misschien eng om te doen tijdens een crisistijd, maar is juist een slimme zet. Denk niet in schaarste maar in overvloed.

Stap 2: spreid de risico’s en werk aan meerdere inkomsten

Niet alleen een goede tip voor ondernemen in crisistijd, maar iets wat altijd een goed idee is: werken aan meerdere inkomstenstromen. Zet een side hustle op. Wanneer de ene inkomstenstroom door een crisis stil komt te liggen, heb je altijd nog je andere inkomstenstroom (of meerdere!) om op terug te vallen. Er zijn verschillende manieren om een side hustle op te zetten, zoals het maken van een online cursus, beleggen of aan affiliate marketing te doen. Omdat ook een side hustle tijd kost − passief inkomen creëren is nooit volledig passief – is het slim om er nu al aan te beginnen. Zo zorg je ervoor dat je financieel gezond wordt en blijft.

Stap 3: je verkoopprijs berekenen op basis van waarde

Ondernemen tijdens een recessie betekent niet dat je prijzen hetzelfde hoeven te blijven of je deze moet verlagen. Zeker niet, het verhogen van je prijzen is zelfs mogelijk. Het voordeel van je prijzen verhogen is niet alleen een hogere winst, maar je trekt er ook gemotiveerde klanten mee aan en je wordt uitgedaagd om je aanbod te verbeteren. De kunst is om je prijzen te verhogen op basis van de waarde die je biedt. Dit zijn value-based prijzen. Door je prijzen te baseren op je waarde, krijg je in de loop van tijd meer waardering en maak je jezelf onderscheidend in de markt.

Ontdek je dat je nu nog niet voldoende waarde levert? Onderzoek dan hoe je jouw doelgroep meer waarde kunt bieden. Vraag aan je doelgroep wat ze nodig hebben, waar ze ‘s nachts van wakker liggen en wat ervoor zorgt dat ze wel bij jou klant worden. Als je het lastig vindt om je prijzen te verhogen, is er werk aan de winkel. Lees dan: Money mindset: zo verbeter jij je kijk op geld.

Stap 4: Co-creatie

Ondernemen in crisistijd betekent ook kijken naar mogelijkheden en kansen. Co-creatie is daar een mooi voorbeeld van. Bij co-creatie werk je samen met andere ondernemers en klanten. Met elkaar bedenk je innovatieve ideeën. Je noemt het ook wel synergie. In deze situatie is het effect van het samenwerken groter dan wat je als ondernemer zelf bereikt. Door samen te werken creëer je een meerwaarde, ook wel weergegeven als 1+1=3. 

Een voorbeeld van co-creatie is Nike By You van Nike. Door middel van een applicatie op de website van Nike, kun je als klant zelf je sneaker ontwerpen en kopen. Je hebt keuze uit verschillende modellen, kleuren, materialen, veters, zolen en prints. 

Een ander voorbeeld zijn Spotify en Uber die aan co-branding doen. Ze hebben een Spotify-playlist gemaakt voor Uber-ritten.

Stap 5: bespaar op kosten

Verstandig met je geld omgaan is belangrijk voor het runnen van een succesvol bedrijf. Vaak kijken ondernemers pas tijdens een crisis waarop ze kunnen besparen, maar het is veel verstandiger om eerder al slim om te gaan met je geld. Kijk goed naar:

  • Je overhead kosten. Vergelijk bepaalde zaken, zoals je telefoonprovider of onderhandel met je huidige provider om de kosten te verlagen.
  • Of je sommige afspraken online kunt afhandelen, om zo reiskosten en tijd te besparen
  • De kosten van je pand. Je hoeft niet per se een pand te kopen, je kunt ook een kleinere ruimte huren. 
  • Het vergroten van je effectiviteit. Ga slimmer werken, niet harder.
  • Of je samen met een andere ondernemer bepaalde zaken gezamenlijk kunt inkopen om inkoopkosten te drukken. Of samenwerken en door de kracht van cocreatie efficiënter kunnen werken en kosten besparen.
  • Of alle lampen, je laptop, de verwarming en andere apparaten volledig uit zijn nadat je klaar bent met werken. Heb je nu ledverlichting? Niet? Dan is het slim om ze aan te schaffen. Het is duurder in aankoop, maar je bespaart er tot 75% energie mee. 
  • Kan je taken delegeren en uitbesteden? Dan wel aan een (technische) Virtual Assistent (VA), of aan een Artificial Intelligence tool (AI)? Tijd en kosten besparen die jij als ondernemer weer kan investeren en besteden aan die zaken die er toe doen. Richt je op de inkomsten genererende activiteiten (IGA, ook wel inkomsten producende activiteiten (IPA) genoemd).

Bonustip: werk strategisch aan zaken die ertoe doen

Om te kunnen blijven ondernemen in crisistijd is het verstandig om te werken aan jouw online onderscheidende positie en je waardecreatie. Door jezelf ijzersterk in de markt te zetten, wordt jouw aanbod als onvergelijkbaar gezien door jouw topklanten. Blijf strategisch vernieuwen om meer waarde te creëren en te groeien met Impact, Omzet, Vrijheid en Winst

Doe mee aan het Programma opMERKelijk Winstgevend zodat je niet harder, maar juist slimmer gaat ondernemen om te leven en ondernemen op jouw voorwaarden.

En tevens krijg jij direct toegang tot dé Mastermind Slim strategisch werken met Artificial Intelligence. Hierdoor bespaar je tijd en kosten. Gegarandeerd dat jij de investering binnen dit traject terug verdiend.

Jouw waarde is belangrijker dan ooit te voren.

De innovatieve ontwikkelingen in de markt gaan razendsnel. Artificial Intelligence (AI), gaat grootse impact hebben op jouw leven en jouw bedrijf.

Daardoor zijn jouw onderscheidend positie en waardepropositie belangrijker dan ooit tevoren.

Dat vereist dat jij strategisch vernieuwend blijft en meer waarde creëert om toekomstbestendig en winstgevend te blijven groeien.

Juist door strategisch slim te ondernemen én Artificial Intelligence in je bedrijf in te zetten, zodat jij jouw tijd kan besteden aan die zaken die er toe doen.

Programma opMERKelijk Winstgevend inclusief Mastermind Artificial Intelligence

Bekijk nu informatie over jouw deelname aan het Programma opMERKelijk Winstgevend met Mastermind Artificial Intelligence

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *