Wat je over Morning movement, Miracle morning en de 5 AM Club moet weten

Gemiddelde leestijd: 16 minuten

Als je bij dit artikel bent aangekomen, denk je er vast over na om jouw ochtend op een andere manier in te richten. Start hier jouw Morning Movement.

In dit artikel vertel ik je precies wat de morning movement inhoudt en alles wat je erover moet weten, inclusief inspirerende tips.

Wat is de Morning movement?

De morning movement is een manier om je leven gezonder in te richten, inclusief: een beter humeur, meer energie, minder stress en een betere focus. Het is een energieke wake-up call, voor iedereen die zijn dag met frisse energie wil beginnen. Het principe van de morning movement is vroeg opstaan, om op deze manier het meeste uit je dag te halen en je dag positief te beginnen. Veel succesvolle ondernemers beginnen hun dag om 5 uur in de ochtend, zoals Robin Sharma; auteur van de 5 AM Club en Hal Elrod; auteur van Miracle Morning. Beide boeken hebben een belangrijke overeenkomst (dat vroeg opstaan je leven aanzienlijk kan veranderen), maar ook een aantal duidelijke verschillen (die je in dit artikelte weten komt).

Wat zijn de voordelen van de Morning movement?

  • Een beter humeur: door de dag te beginnen met een goede ochtend routine, betekent ook dat je sommige dingen alvast kunt afvinken van je to-do lijstje. Je start de dag dus meteen met een kleine overwinning
  • Een betere concentratie: met name door fysiek te bewegen in de ochtend, ben je gedurende de dag meer gefocust. Dit is iets dat studies hebben uitgewezen, waardoor je je dag meer in balans en succesvoller kunt doorbrengen
  • Meer energie: het beste dat je kunt doen als je moe bent, is bewegen. Dit geeft je energie en zorgt tevens voor meer zelfvertrouwen. Hetzelfde geldt voor je mentale gezondheid, want beweging is de perfecte manier om alles even van je af te schudden. Niet alleen sporten in de ochtend is goed voor je, ook andere gewoontes kunnen een positief effect hebben op de rest van de dag, zoals het tonen van dankbaarheid, het lezen van iets inspirerends of een moment van stilte om tot jezelf te komen
  • Beter kunnen omgaan met stress: door je dag rustig te beginnen, zul je beter kunnen omgaan met stress. Iets dat onder andere in de 6 life SAVERS van de Miracle Morning aan bod komt
  • Beter slapen: als je dag succesvol is verlopen en je tevreden je bed in duikt, zal dit automatisch zorgen voor een betere nachtrust. Het is dan ook goed om iedere dag zo gezond mogelijk te beginnen, door eerst even voor jezelf te zorgen

Wat is Miracle Morning?

Laten we beginnen met de Miracle Morning, een bestseller van Hal Elrod, waarin hij uitlegt hoe vroeg opstaan hem heeft geholpen in het bereiken van een succesvoller en een bevredigender leven. Het idee voor deze methode is ontstaan vanuit een punt in zijn eigen leven waarin alles tegen zat, zowel mentaal, fysiek als financieel. Hij behandelt in zijn boek 6 gewoontes, waarbij je binnen 30 dagen werkt aan een andere levensstijl. Een belangrijk detail: dit alles doe je vóór 8 uur in de ochtend.

Dus als je op zoek bent naar een productievere en zinvollere inrichting van je leven, probeer dan de Miracle Morning eens. Een van de belangrijke dingen waar de schrijver in zijn boek mee begint, is dat je zelf verantwoordelijk bent voor ieder aspect van je leven en je anderen nooit de schuld mag geven van eventuele tegenslagen.

De zes gewoontes of life SAVERS (de eerste letters van ieder woord) die in de Miracle Morning aan bod komen zijn als volgt:

  • Silence: trakteer jezelf iedere ochtend op 5 minuten stilte. Doe dit meteen als je wakker wordt of terwijl je de slaapkamer verlaat. Tijdens dit korte moment van stilte gun je jezelf om te mediteren, te reflecteren, dankbaar te zijn en eens diep te ademen. Dit zorgt ervoor dat je echt aanwezig bent in het heden en je klaarmaakt voor de volgende life SAVERS uit het boek
  • Affirmations: dit onderdeel helpt je om je onderbewustzijn te herprogrammeren, om zo de persoon te worden die we graag willen zijn en te bereiken wat we voor ogen hebben. Stel jezelf de vragen in deze volgorde: Wat wil je nu echt? Waarom wil je dat? Wie wil je zijn om dit te kunnen bereiken? Wat wil je doen om dit te bereiken? en Welke quotes of citaten inspireren je?
  • Visualization: in deze derde life SAVER visualiseer je tot in detail wat je wil bereiken. Vervolgens herhaal je in gedachten wat je moet doen om dit te bewerkstelligen. In de Miracle Morning beschrijft de auteur precies hoe je dit het beste doet, waarbij je begint met het aannemen van een comfortabele houding, het sluiten van je ogen en het leegmaken van je gedachten.
  • Exercise: fysiek bewegen heeft tal van positieve voordelen en in het boek worden drie belangrijke voordelen genoemd, namelijk: het krijgen van meer energie, het opkrikken van je zelfvertrouwen en het verbeteren van je mentale gezondheid. Zelf kiest Elrod voor yoga als onderdeel van zijn ochtend routine, maar je kunt natuurlijk ook een andere vorm van beweging kiezen die beter past bij jou
  • Reading: lezen is volgens de auteur een goede manier om je kennis te vergroten en nieuwe ideeën of strategieën op te doen. Hij beveelt zijn lezers dan ook aan om iedere morgen minstens 10 pagina’s te lezen, jezelf te vragen waarom je een specifiek boek hebt gekozen en hetgeen dat je hebt geleerd in de praktijk te brengen. Hij vertelt ook dat je belangrijke passages kunt arceren en je boeken die je persoonlijke ontwikkelingen stimuleren gerust meerdere keren kunt lezen
  • Scribing: de laatste gewoonte is het bijhouden van een dagboek. Schrijf op waar je trots op bent, wat je hebt bereikt, dingen die je hebt geleerd of wat je gelukkig maakt. Het opschrijven van bepaalde gedachten helpt je om ideeën te onthouden, beter over iets te kunnen nadenken en om je persoonlijke vooruitgang bij te houden. Je kunt dit zowel in een fysiek dagboek doen, maar ook digitaal

Ten slotte bespreekt Hal Elrod in zijn boek hoe je jouw eigen Miracle Morning kunt personaliseren. Je hoeft dus niet per sé om 5 uur in de ochtend op te staan, als je bijvoorbeeld erg laat gaat slapen. Het belangrijkste is om een half uur tot een uur eerder op te staan dan normaal, om deze 6 live SAVERS toe te passen en onderdeel te maken van je nieuwe ochtend routine. Een flexibele methode, met als doel je leven positief te transformeren.

Wat is de 5 AM Club?

Net als bij het vorige boek, is ook Robin Sharma een groot voorstander van vroeg opstaan. Een van de quotes die hij in zijn boek gebruikt is dan ook: “Take excellent care of the front end of your day, and the rest of the day will pretty much take care of itself.” Hiervoor moet je volgens Sharma wel om 5 uur in de ochtend opstaan, om succes te behalen en productief te zijn; oftewel om lid te worden van zijn 5 AM Club.

De auteur beschrijft in zijn boek het uur tussen 5 en 6 uur in de ochtend, waarbij je dit uur verdeeld in drie sessies van 20 minuten. Het heeft volgens hem geen zin om eerder op te staan, als je vervolgens deze tijd niet benut. Hieronder de invulling van deze drie tijdsblokken van 20 minuten:

  • 05:00 – 05.20 Move: staat in het teken van bewegen. Het maakt niet uit of je kiest voor spinnen, fitness of yoga. Als je er maar voor zorgt dat je lichaam in beweging komt vlak nadat je bent wakker geworden, om jezelf in de perfecte cognitieve staat te brengen
  • 05:20 – 05:40 Reflect: dit tijdsblok is bedoeld om helder te denken en te reflecteren en dit kun je doen door te schrijven. Schrijf dingen op in een dagboek die je dwars zitten, of dingen die je juist wil doen of bereiken. Als je geen liefhebber bent van schrijven, kun je er ook voor kiezen om te reflecteren door te mediteren
  • 05:40 – 06:00 Learn: luister naar een podcast, lees een boek of leer iets anders dat je interessant vindt. Dit laatste deel van dit “victory hour” is bedoeld om je hersenen te activeren

Deze drie stappen van de 5 AM Club zijn slechts handvaten. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om langer te bewegen en korter te reflecteren. Of om de drie stappen in een andere volgorde uit te voeren. Wat echter wel belangrijk is, is dat deze ochtendroutine niet ten koste gaat van je slaap. Kijk dus ook naar je avond routine en ga wellicht een uurtje eerder naar bed als je niet toekomt aan voldoende nachtrust. De gemiddelde mens heeft 6 tot 8 uur slaap nodig, om de volgende dag goed te kunnen functioneren. 

Om lid te worden en te blijven van de 5 AM Club is het volgens de auteur belangrijk om wilskracht te tonen in combinatie met consistentie, totdat een gewoonte automatisch wordt en je er niet meer over na hoeft te denken. In zijn boek vergelijkt hij dit met de Taj Mahal. Een gebouw waar 20 jaar lang aan gewerkt is, maar uiteindelijk af is gekomen.

Een ander belangrijk onderdeel om succesvoller te zijn, is door je beter te focussen en dan wel op de juiste dingen. Welke Sharma indeelt in 4 focus areas, namelijk:
Capitalization: ga op zoek naar talenten die automatisch zijn voor je, om hier gebruik van te maken

Elimination: elimineer afleidingen, zodat je je op een aantal belangrijke taken kunt focussen

Personal mastery: helaas zul je nooit perfect zijn en altijd in ontwikkeling zijn. Wees hier bewust van

Day stacking: focus je op het creëren van goede dagen, door iedere dag beter te maken dan de vorige. Gewoontes en consistentie zullen je leiden tot succes, niet korte motivatie sprints

Conclusie

Uiteraard is het onmogelijk om alle tactieken en methodes van de morning movement uit te leggen van deze twee boeken, maar hopelijk heeft het je geholpen om te begrijpen wat de morning movement inhoudt en wat het voor jou kan betekenen. 

Lees ook mijn andere artikelen over Investeren in jezelf. Welke gewoontes dragen bij aan jouw eigen persoonlijke ontwikkeling? Jouw mentale en fysieke gezondheid?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *