Mailblue is een e-mail marketing bedrijf en deze Nederlandse onderneming biedt een dienst aan die ondernemers helpt met hun e-mail automation. Waarbij je kunt denken aan het versturen van nieuwsbrieven, klantgerichte mails en het automatiseren hiervan. Is Mailblue de beste e-mail marketing software tool om aan te schaffen? Hierbij mijn Mailblue review.
In deze review bekijk ik wat Mailblue precies te bieden heeft, wat de prijzen zijn, wat gebruikers van de software vinden, welke extra diensten ze leveren en hoe gebruiksvriendelijk de software is. Oftewel, alles wat je moet weten, als je erover denkt om een Mailblue abonnement af te sluiten.
Inhoudsopgave
Over Mailblue
Mailblue is een Nederlandse onderneming met een kantoor in Breda. Het bedrijf is opgericht door de twee jonge ondernemers Youri Meuleman en Dennis van den Berge, die beiden een achtergrond hebben in de e-mail marketing. Mailblue is opgericht in 2020 en bestaat inmiddels uit een team van 40 specialisten. De onderneming is onderdeel van de Out of the Blue Group, waartoe ook de Blue Agency en de Blue Academy behoren.
Mailblue is de Nederlandse reseller van de bekende Amerikaanse software ActiveCampaign. Deze software richt zich op het maken van winstgevende advertentie campagnes en effectieve marketing funnels. Oftewel alles-in-één marketing software om je bedrijf te laten groeien.

De alles-in-een e-mailmarketing software
Met MailBlue verstuur & automatiseer ik heel gemakkelijk krachtige en gerichte e-mails waarmee ik mijn business laat groeien!
Mailblue functies
Op de site van Mailblue vind je ontzettend veel informatie over ieder onderwerp en de bijbehorende functies. Het is zo geschreven dat je zelf geen marketing expert hoeft te zijn om het te begrijpen en er staan veel handige tips tussen. Naast de functies staan ook de bijkomende processen uitgelegd, hoe je bijvoorbeeld een e-mail marketing strategie opstelt of een marketing funnel aanmaakt.
De functies die Mailblue aanbiedt:
- Nieuwsbrief versturen: het versturen van een nieuwsbrief is onmisbaar voor iedere onderneming, waarbij je een hoop dingen kunt communiceren naar je klanten en/of contacten. Denk aan: bedrijfsaankondigingen, nieuws, nieuwe producten of diensten, een actie en meer. Het doel van het versturen van een nieuwsbrief is het verhogen van de omzet, meer bezoekers aantrekken naar je site, vertrouwen opbouwen en dergelijke
- Marketing automation: staat voor het automatiseren van je marketing, zodat je zowel tijd als geld bespaart. Dit proces kan erg uitgebreid zijn, waarbij je kunt denken aan het identificeren van interessante leads en het opstellen van contactprofielen
- CRM systeem: CRM staat voor Customer Relation Management, oftewel relatiebeheer management. Deze software helpt je om relaties te beheren en verkoopprocessen op te volgen. Mailblue biedt één enkel systeem aan, dat zowel een CRM is als je marketing automatiseert
- Landingspagina’s: een landingspagina is een specifieke pagina, bijvoorbeeld voor het promoten van een bepaald product. Een landingspagina heeft ook een specifiek doel, zoals bijvoorbeeld het verkopen van dit nieuwe product
- SMS marketing: met Mailblue kun je niet alleen e-mails versturen en automatiseren, maar ook sms’jes. In tegenstelling tot een e-mail trekt een sms direct de aandacht, waardoor het een krachtige marketing tool is
- Live chat: door middel van een chat widget kun je zowel live chatten met bezoekers op je site, als hen een mail laten sturen die je later kunt beantwoorden. Je verlaagt hiermee de drempel voor een potentiële klant om contact op te nemen
- Deliverability: dit heeft alles te maken met hoe je ervoor zorgt dat jouw e-mails ook daadwerkelijk in de inbox van klanten terecht komen
- Integraties: voor het koppelen van Mailblue met andere toepassingen en API’s
Mailblue abonnementen en prijzen
Mailblue werkt met abonnementen, waarbij de prijs afhankelijk is van het door jou gekozen pakket en het aantal contacten. Je kunt er voor kiezen om per maand of per jaar te betalen, waarbij je in het laatste geval een mooie korting krijgt. De prijzen starten vanaf 9 tot 15 euro per maand, als je 500 contacten of minder hebt.

De alles-in-een e-mailmarketing software
Met MailBlue verstuur & automatiseer ik heel gemakkelijk krachtige en gerichte e-mails waarmee ik mijn business laat groeien!
De Mailblue pakketten en bijbehorende functies zijn als volgt:
1.) Mailblue Lite pakket
- E-mail marketing. Denk aan het versturen van een e-mail als iemand jarig is, een bepaald product in zijn winkelmandje heeft liggen, een abonnement afloopt en dergelijke
- Nieuwsbrieven versturen
- Marketing automatisering
- Geschikt voor maximaal 1 gebruiker
2.) Mailblue Plus pakket
- Alle functies van Mailblue Lite
- Een CRM systeem met verkoop automatisering
- Contact en Lead Scoring, om de kwaliteit van leads te achterhalen
- Facebook audiences koppeling, voor het koppelen van meerdere Facebook accounts aan je Mailblue account
- Automation map
- Landingspagina’s
- Directe integraties
- Het instellen van de toegang per gebruiker
- De mobiele app, inclusief CRM beheer
- SMS marketing
- Geschikt voor maximaal 25 gebruikers
3.) Mailblue Professional pakket
- Alle functies van Mailblue Plus
- Website berichtgeving (pop-up), notificaties voor (een deel van je) contacten
- Attributie, het meten of je marketingactiviteiten invloed hebben gehad voor het behalen van je doelen
- Voorspellend verzenden, het versturen van e-mails op basis van voorgaand gedrag zoals op het moment dat zij normaal gesproken hun e-mail openen
- Automation A/B testen, het splitsen van een actie om te meten welke het meeste resultaat heeft
- Geschikt voor maximaal 50 gebruikers

De alles-in-een e-mailmarketing software
Voordat je een pakket afneemt, probeer Mailblue gratis voor 14 dagen.
De Mailblue prijzen
Aantal contacten: | Mailblue Lite: | Mailblue Plus: | Mailblue Professional |
500 | €9 – €15 | €49 – €70 | €149 – €187 |
1.000 | €29 – €30 | €49- €70 | €149 – €187 |
2.500 | €49 – €61 | €99 – €125 | €149 – €187 |
5.000 | €79 – €99 | €149 – €186 | €209 – €262 |
10.000 | €139 – €174 | €229 – €287 | €339 – €424 |
Bij ieder pakket staan twee prijzen, waarbij de eerste prijs van toepassing is als je een jaarabonnement afsluit en de tweede prijs geldt voor een maandabonnement. Op de site van Mailblue staan de prijzen voor andere aantallen gebruikers.
Mailblue klantenservice en support
Een belangrijk onderdeel om erachter te komen of een dienst kwaliteit biedt, is de klantenservice. Als je ergens niet uitkomt als klant van Mailblue zijn er verschillende mogelijkheden. Als eerste is er de kennisbank, waar je meer dan 300 artikelen vindt over de werking van de software. Ten tweede kun je jouw vraag stellen via de Facebook community met meer dan 4.000 leden, waar zowel Mailblue gebruikers als het team zelf actief is. Tenslotte kun je contact opnemen met Mailblue door het aanmaken van een ticket. Hier kun je jouw vraag stellen en zal er telefonisch contact met je worden opgenomen. Er staat helaas niet bij hoelang het duurt voordat je antwoord krijgt op jouw vraag. Wel is dit mede afhankelijk van de urgentie, die je zelf ook kunt aangeven.
Overige diensten Mailblue
Mailblue levert ook nog andere diensten aan, zoals het inschakelen van een Mailblue specialist, het uitbesteden van je Facebook marketing of Google Ads. De prijzen van deze diensten staan niet vermeldt op de site en hiervoor dien je contact op te nemen voor een kennismakingsgesprek.
Reviews van klanten
Een goede manier om erachter te komen of een onderneming daadwerkelijk doet wat ze beloven, is door te kijken naar ervaringen en recensies van klanten die jou voorgingen. Ik heb een kijkje genomen op onafhankelijke platforms om te onderzoeken wat deze gebruikers van de Mailblue onderneming en dienst vinden.
Online Mailblue review: Op Facebook heeft Mailblue slechts 9 beoordelingen, waarvan de gebruikers over het algemeen erg positief zijn over zowel de software als de klantenservice. De app van Mailblue, die te vinden is onder de naam ActiveCampaign, heeft echter meer reviews van Nederlandse gebruikers. ActiveCampaign is de Amerikaanse onderneming, waarvan Mailblue de officiële Nederlandse reseller is. De app heeft daar een score gekregen van 4,4 op basis van iets minder dan 500 Mailblue reviews. Op het onafhankelijke platform Trustpilot zijn geen reviews te vinden over Mailblue zelf, maar wel over ActiveCampaign. Hier krijgt de software een score van 3.8, op basis van iets meer dan 600 beoordelingen. De negatieve Mailblue review gaan vooral over de klantenservice van buitenlandse resellers.
Gebruiksgemak Mailblue
Een andere manier om erachter te komen of de Mailblue software aan jouw eisen voldoet, is door deze zelf te testen. Dit kan bij Mailblue gratis, doordat je de software 14 dagen lang zonder kosten kunt uitproberen. Natuurlijk heb ik dit zelf gedaan. Een proefaccount aanmaken bij Mailblue is erg eenvoudig en nadat je bent ingelogd, krijg je een korte enquête. Het dashboard van de Mailblue software is modern en minimalistisch. Er wordt veel gewerkt met iconen en weinig met trefwoorden, waardoor het soms even zoeken is naar een bepaalde actie.
Om daadwerkelijk aan de slag te gaan, word je doorverwezen naar een ander dashboard, inclusief demo data. Deze interface heeft een zakelijkere uitstraling en werkt met eenvoudige trefwoorden, denk aan: campagnes, deals en gesprekken. Bij veel onderwerpen staat handige uitleg, inclusief video tutorials. Het enige nadeel is dat de software vrij langzaam is, waardoor het best wat tijd in beslag neemt om tussen bepaalde taken te schakelen.
Conclusie Mailblue review
Mailblue is een Nederlandse reseller van de Amerikaanse e-mail marketing software Activecampaign. Iets dat overigens niet duidelijk is, als je de site van Mailblue bezoekt. Mailblue zelf bestaat sinds 2020 en is in een korte tijd uitgegroeid tot een onderneming met meer dan 40 werknemers. Er is dus nog weinig te zeggen over de reputatie van deze jonge onderneming.
Naast de software biedt Mailblue veel handige informatie aan om zelf aan de slag te gaan met e-mail marketing, waarbij je ook kunt kiezen voor het volgen van workshops of het inhuren van een specialist. De software is niet goedkoop en gebaseerd op het aantal contacten. Als je voor een jaarabonnement kiest in plaats van een maandabonnement krijg je een mooie korting en je kunt de software sowieso 14 dagen gratis uitproberen. Ondanks dat Mailblue wat aan de prijzige kant is, ontvang je er wel veel voor terug. Met name als je voor het Plus of Professional abonnement kiest.
De klantenservice van Mailblue is in het Nederlands en over het algemeen zijn klanten erg te spreken over de geboden service. Je kunt echter alleen maar contact opnemen door het aanmaken van een ticket en er staat niet duidelijk vermeldt hoelang het duurt voordat er contact met je wordt opgenomen. Het gebruiksgemak van de software is erg goed, met als nadeel is dat de software vrij traag is.
De conclusie van deze Mailblue review. Mailblue is een vrij nieuwe leverancier van kwalitatieve e-mailmarketing software (ActiveCampaign). De software biedt veel mogelijkheden, met name voor ondernemingen die al een aardig klantenbestand hebben opgebouwd.

De alles-in-een e-mailmarketing software
Die jouw business laat groeien
Lees hier de Online Marketing software tools die ik gebruik in mijn eigen bedrijf Business Strategy. Voor het optimaliseren van mijn bedrijfsprocessen om productiever en efficiënter te kunnen ondernemer.
Strategisch slimmer ondernemen en mijn tijd besteden aan die zaken die er toe doen.