Je bedrijf moet voor jou werken, niet andersom

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Een nieuw kwartaal, een nieuwe maand. En daarmee een perfect moment om stil te staan bij jouw zakelijke doelen en de koers van je bedrijf. Maar laten we eerlijk zijn: hoe vaak neem jij écht de tijd om te reflecteren en strategisch vooruit te kijken? 

Ik zie het zo vaak om me heen: ambitieuze ondernemers die keihard werken, maar toch het gevoel van succes niet voelen en dat ze niet vooruitkomen. Ze raken verstrikt in de dagelijkse drukte zowel zakelijk als privé, verliezen hun focus en voelen zich geleefd door hun bedrijf. 

Ze willen groeien, maar hebben geen groeistrategie, geen plan en dan hopen op momentum, in plaats van het zelf te creëren. En daar ga je het niet mee redden in een competitieve markt. Een bedrijf opbouwen en succesvol laten groeien, gebeurt niet vanzelf. Groei heeft tijd nodig en ontstaat door strategische keuzes maken:

→ Weten waar je naartoe wilt

→ Gaan staan voor je waarde en kiezen voor je high-value aanbod en topklanten

→ Elke week marketing- en salesacties doen die daaraan bijdragen

Weten wat je hier te doen hebt en dar scherp voor ogen houden. ‘Ja’ zeggen tegen die zaken en mensen die je dichter en sneller laten groeien op persoonlijk, zakelijk en financieel vlak. En ‘nee’ zeggen tegen alles wat niet bijdraagt, je niet dient en vooruit brengt.

Meer rennen dan leiden


De meeste ondernemers weten dan wel ongeveer waar ze naartoe willen. Ze hebben een idee van de omzet die ze willen halen, de impact die ze willen maken en de vrijheid die ze willen ervaren. Maar ergens onderweg…


→ Wordt het drukker dan ooit
→ Gaan ze meer rennen dan leiden.
→ Doen ze 10 dingen tegelijk, zonder richting


En dat is precies waar het misgaat. Want zonder een heldere visie en een strategisch plan, is de kans groot dat je kostbare tijd en energie verspilt aan de verkeerde zaken en mensen. Dat je nog steeds teveel tijd besteedt aan de operationele werkzaamheden, veelal brandjes moet blussen dan aan het bouwen van een duurzaam bedrijf.

Verder lezen? Lees hier meer