Investeren in jezelf om meer uit jezelf kunt halen

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Investeren in jezelf om te ontwikkelen en groeien. Zodat je meer uit jezelf halen. Niet altijd makkelijk, maar het is wel een enorme verrijking. 

Door te investeren en het meeste uit jezelf en uit je leven te halen, ben je in staat om:

  • Persoonlijk te groeien
  • Meer zelfvertrouwen te krijgen
  • Gelukkiger te zijn
  • Je ambities waar te maken

In dit artikel leg ik uit hoe je dit doet, aan de hand van deze 8 handige tips. Als je klaar bent voor een nieuwe versie van jezelf, lees dan snel verder.

Tip 1: Vergelijk jezelf niet met anderen

Door de vele social media platformen vergelijken we onszelf steeds vaker met anderen. Erger nog, we vergelijken onszelf vooral met de perfecte plaatjes en ideaalbeelden. Het overgrote deel aan beeldmateriaal dat we tegenkomen op platformen zoals Facebook en Instagram, is geen eerlijke weerspiegeling van de werkelijkheid. Door jezelf te vergelijken met een ideaalbeeld, is het erg logisch dat je jezelf onzeker gaat voelen. Deze onzekerheid zorgt ervoor dat je jezelf naar beneden haalt , dat je niet meer uit jezelf t haalt, wat slecht is voor je zelfontplooiing. Het is dan ook belangrijk om te stoppen jezelf te vergelijken met anderen en je te concentreren op jezelf en je eigen doelen. Dit zal er voor zorgen dat je meer zelfvertrouwen krijgt en je meer tijd overhoudt voor je persoonlijke ontwikkeling.

Een manier om jezelf niet meer te vergelijken met anderen, is door te stoppen met het gebruik van social media. Dit is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar, maar door het gebruik van social media te beperken, kom je ook al een heel eind. Dit kun je op verschillende manieren doen. Verwijder apps als Instagram van je mobiele telefoon, zodat je enkel nog toegang hebt via vaste apparaten. Een andere manier is de apps van jouw startscherm af te halen, zodat je er meer moeite voor moet doen als je deze wil gebruiken. Spreek met jezelf tevens bepaalde regels af, wanneer je de apps mag gebruiken. Bijvoorbeeld enkel tussen 12.00 en 20.00 uur of alleen tussen 19.00 en 20.00 uur. In het begin zal het erg lastig zijn. Het constant checken van je telefoon is een gewoonte, die je zal moeten afleren. Ik kan uit eigen ervaring vertellen, dat dit na verloop van tijd veel makkelijker gaat. Door jezelf minder met anderen te vergelijken, kun je meer uit jezelf halen. Een bijkomend voordeel is, dat je veel meer tijd overhoudt voor andere dingen, zoals hobby’s en ambities.

Zeker als je ondernemer bent van essentieel belang. Lees hier waarom het belang van investeren in je persoonlijke ontwikkeling: Investeren in jezelf als ondernemer.

meer zelfvertrouwen

Blijvend Zelfvertrouwen

Deze online training gaat je helpen je zelfvertrouwen voor altijd te vergroten

Start Direct>>

Tip 2: Geniet van het moment

Meer uit jezelf halen, doe je ook door te genieten van het moment en te leven in het heden. In deze moderne tijd spenderen we alsmaar meer tijd achter schermen. Hierdoor vergeten we vaak om te genieten van het moment zelf. Soms ben je zo bezig met het maken van de perfecte foto, dat je helemaal vergeet om oprecht te genieten en op te gaan in de ervaring. Een keer geen foto’s maken, is een goede oefening om jezelf te trainen om bewust stil te staan bij de mooie momenten. Je zal merken dat je niet altijd een foto of video nodig hebt, om herinneringen vast te koesteren.

Een andere manier om te genieten van het moment zelf, is door stil te staan bij de mooie dingen in het leven. Neem hier echt de tijd voor, want voor je het weet is het moment voorbij. Heel vaak focussen we ons op negatieve dingen. We vergeten om dankbaar te zijn voor de mooie dingen, die we vaak voor lief nemen. Een goede manier om hier bewust van te worden, is door iedere ochtend vijf dingen op te noemen waar je dankbaar voor bent. Dit kan van alles zijn. Van een heerlijk ontbijtje tot je gezondheid, en van lieve mensen om je heen tot het zonnetje dat schijnt. Door dit aan het begin van de dag te doen, start je deze op een positieve manier. Deze positiviteit door te investeren in jezelf zal doorsijpelen in de rest van je dag en je helpen meer uit jezelf te halen.

Stil staan bij de mooie dingen in het leven

Tip 3: Beweeg iedere dag

Te moe? Geen tijd? Weinig energie? Uiteraard heel begrijpbaar, maar toch is beweging erg belangrijk om meer uit jezelf te halen. Hoewel het in het begin wat energie vergt, zal het je alleen maar energie opleveren op de langere termijn. Motiveer jezelf om te beginnen, want als je eenmaal bezig bent, zal de endorfine het van je overnemen. Je hoeft overigens niet meteen hard van stapel te lopen. Start met een hoeveelheid beweging, waarvan je weet dat je dit dagelijks kunt volhouden. Denk bijvoorbeeld aan een wandeling van een half uurtje of 15 minuten op de hometrainer. Zet een leuk muziekje aan of luister een interessante podcast , om het bewegen nog iets aangenamer te maken. Het is belangrijker dat je iedere dag een beetje beweegt en het volhoudt, dan dat je de moed opgeeft na een korte periode van intensief sporten. Binnen een aantal weken zal je het verschil merken en meer uit jezelf halen. Je zit beter in je vel, je conditie is verbeterd en het bewegen zelf kost je steeds minder moeite. Het positieve effect van investeren in jezelf.

Tip 4: Kies voor gezonde voeding

Net als beweging, is gezonde voeding onmisbaar om optimaal te functioneren en meer uit jezelf te halen. Een keer iets ongezonds tussendoor eten is natuurlijk helemaal niet erg. Kijk er alleen voor uit dat het geen gewoonte wordt, want voor je het weet snoep je alsmaar meer. Een manier om te voorkomen dat je veel ongezonde dingen eet, is door je bezoekje aan de supermarkt zorgvuldig uit te kiezen. Je doet er verstandig aan niet te gaan winkelen als je trek hebt. Haal ook in één keer al je boodschappen voor een bepaalde periode. Regelmatig kleine bezoekjes brengen aan de supermarkt, maken de verleiding groter om iedere keer iets ongezonds mee te nemen. Koop voldoende lekkere dingen die wel gezond zijn, zoals groente en fruit.

Als je minder wil eten, kies dan voor een klein bord als je opschept. Een groot bord met eenzelfde hoeveelheid, creëert de illusie dat je weinig hebt gegeten. Door voor een klein bord te kiezen, hou je jezelf als het ware voor de gek. Uiteraard is dit niet genoeg, want uiteindelijk ligt het vooral aan de soort voeding die je nuttigt. Probeer zoveel mogelijk groentes te eten en te kiezen voor gezonde tussendoortjes, zoals fruit en rauwe noten. Vergeet niet om trots op jezelf te zijn, als het je lukt om gezondere voeding toe te voegen aan jouw levensstijl.

gezonde voeding

Tip 5: Uit je gevoelens

Als je ergens mee zit, is het belangrijk om hier met iemand over te praten. Je hart luchten, zal je helpen meer uit jezelf te halen. Je kunt dit op verschillende manieren doen en het is dan ook belangrijk iemand te kiezen waar je je goed bij voelt. Voor de één is het makkelijker om met een vreemde te praten, zoals een psycholoog, terwijl de ander liever een goede vriend(in) in vertrouwen neemt. Het is helemaal niets om je voor te schamen en juist een hele fijne manier om meer uit jezelf te halen. Iemand die er wat verder van af staat en niet emotioneel betrokken is, heeft vaak goede adviezen en zal je de juiste richting op wijzen. Soms is het echter al voldoende, als iemand gewoon een luisterend oor biedt. Durf je er nog niet met iemand over te praten, spreek je frustraties dan hardop uit als je alleen bent. Het klinkt misschien in eerste instantie een beetje vreemd, maar de kans is groot dat je daarna een gevoel van opluchting ervaart en het een positief effect van investeren in jezelf heeft op jouw zelfontplooiing.

Tip 6: Voorkom stress

Stress is een manier van het lichaam om zich te wapenen tijdens een bedreigende situatie. Als je heel vaak of constant stress ervaart, noemen we dat chronische stress. Te veel stress of chronische stress zorgt ervoor dat je lichaam constant in een alarmfase zit. Dit houdt ook in, dat andere lichaamsfuncties minder goed functioneren, zoals bijvoorbeeld herstel en voortplanting. Als je veel stress ervaart, is de kans erg groot dat pijn erger aanvoelt en je minder behoefte hebt aan sex. Stress is dus wel degelijk van invloed op je fysieke gezondheid. Langdurige stress zorgt er zelfs voor dat je last kunt krijgen van allerlei aandoeningen, zoals: hoofdpijn, slapeloosheid, maagkrampen en zelfs een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Stress kan er ook voor zorgen dat psychische problemen erger worden, denk aan een verslaving, depressie of angsten. Het is onmogelijk om het meeste uit jezelf te halen, als je je lichamelijk niet goed voelt en het is dus ontzettend belangrijk om stress waar mogelijk te voorkomen.

Het voorkomen van stress doe je op verschillende manieren. Onder meer door: beweging, gezonde voeding, voldoende slaap en ontspanning. Het beste is om al deze manieren met elkaar te combineren en ze onderdeel te maken van jouw dagelijkse ritme. Over beweging en gezonde voeding heb ik het al gehad, maar ook voldoende slaap en ontspanning zijn even belangrijk. Soms hebben we moeite om hier tijd voor vrij te maken in ons drukke schema of schamen we ons als we even helemaal niets doen. Toch is het iets om tijd voor vrij te maken en voldoende rust te nemen. Voor de één is dit een avondje vroeg naar bed en voor de ander juist een middag op de bank series kijken. 

Tip 7: Wees lief

Het meeste uit jezelf halen, doe je niet alleen door aan je eigen doel te werken. Soms kan iets terug doen voor iemand anders of voor je omgeving, je een ontzettend voldaan gevoel geven. Doe bijvoorbeeld de boodschappen voor iemand die slecht ter been is, help een handje bij het inzamelen van spullen voor vluchtelingen of teken online petities voor doelen waar je achter staat. Er zijn ontzettend veel manieren om lief te zijn voor een ander en er is vast wel een manier te vinden die past bij jouw persoonlijkheid en levensstijl.

Lief zijn voor een ander en voor jezelf

Naast lief zijn voor een ander, is het ook erg belangrijk om lief te zijn voor jezelf. Veelal zijn we geneigd onszelf veel minder snel te vergeven voor fouten of zijn we nooit tevreden over onze eigen prestaties. Het is belangrijk om dit los te laten en trots te zijn op je eigen kunnen en persoonlijke ontwikkeling.

Tip 8: Stel jezelf een doel in het leven

Jezelf een doel in het leven stellen, is een ultieme manier om meer uit jezelf te halen. Misschien weet je al wat dit doel is, maar het kan ook zijn dat je dit doel nog moet ontdekken. Een manier om dit te doen, is al jouw wensen op te schrijven. Verdeel deze vervolgens in categorieën op basis van termijnen: doelen die je dit jaar wil behalen, doelen die je binnen 3-5 jaar wil behalen en doelen voor de lange termijn. Uiteindelijk mag je voor iedere categorie maar 1 doel overhouden en het is dus aan jou de taak, om het doel te kiezen dat het belangrijkste voor je is. Zorg ervoor dat je jezelf geen doelen stelt die onrealistisch zijn. Jezelf te grote en onrealistische doelen stellen, zal uiteindelijk averechts werken. Als je een groot doel hebt uitgekozen, verdeel deze dan in subdoelen. Op deze manier kun je iedere keer dat je een subdoel hebt behaald, dit moment van overwinning vieren.

meer zelfvertrouwen

Blijvend Zelfvertrouwen

Deze online training gaat je helpen je zelfvertrouwen voor altijd te vergroten

Start Direct>>

Veelgestelde vragen – FAQ’s

Hoe haal ik het meeste uit mezelf?

In dit artikel laat ik je zien hoe je door middel van handige tips het meeste uit jezelf kunt halen. Investeren in jezelf. De invloed zijn op je persoonlijke ontwikkeling zijn: gezonde voeding, voldoende beweging, jezelf een doel stellen in het leven, lief zijn voor anderen en jezelf, het voorkomen van stress, genieten van het moment, je gevoelens uiten en jezelf niet vergelijken met anderen.

Ben je ondernemer en wil je weten hoe je gezond en fit kan ondernemen? Lees het hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *