Podcast starten: welke apparatuur heb ik nodig?

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Een podcast starten is een superleuke manier om jezelf te uiten en zeker ook om online geld mee te verdienen. 

In dit artikel leg ik je precies uit hoe je kan starten met je eigen podcast. En welke apparatuur je ervoor nodig hebt om je eigen podcast te starten. Van jouw idee tot uiteindelijk de promotie van jouw eigen podcast.

Waarover gaat jouw podcast?

Het eerste waar je mee begint als je gaat starten met podcasten, is het bedenken van een onderwerp voor jouw podcast. Waarschijnlijk heb je al een idee in gedachten als je dit artikel leest. Het kan natuurlijk ook zijn dat het je gewoon ontzettend leuk lijkt om een podcast te beginnen, maar nog geen idee hebt waarover je het kunt hebben. Mijn advies is in dit geval om dicht bij jezelf te blijven en een thema te kiezen waar je veel van af weet en wat je interesseert.

De meest populaire podcasts hebben een niche als onderwerp, waarbij het belangrijk is dat het genoeg mensen aantrekt, maar ook weer niet te algemeen is. In een later stadium kun je altijd nog besluiten om je onderwerp uit te breiden. Of een tweede podcast te starten.

Denk ook na over een mogelijk verdienmodel, hoe jij met podcasten je marketing winstgevend kan maken en geld kan verdienen met podcasten.

In deze gratis webinar voor ondernemers, coaches, sprekers en trainers leer je hoe je door middel van spreken jouw ideale klanten aanspreekt. En een magneet wordt voor jouw klanten.

Welke apparatuur heb ik,nodig voor podacsten Online geld verdienen met podcasten

Spreken met Impact

De belangrijkste inzichten die jij nodig hebt om te kunnen spreken vanuit je hart en door middel van presentaties razend enthousiaste klanten aantrekt.

Meld je aan>>

Maak een plan

Als je een onderwerp hebt verzonnen, is het goed om een plan te maken. Houd in gedachten dat de meeste podcasts een groot aantal afleveringen hebben, waardoor het verstandig is om een soort stramien op te zetten met de aspecten die je in iedere aflevering wil behandelen. Zo voorkom je dat het een rommeltje wordt en het voor de luisteraars duidelijk is welk onderwerp je per aflevering behandelt. 

Wel of geen co-host

Bij het maken van een plan kun je ook andere aspecten opnemen, bijvoorbeeld of je wel of niet kiest voor een co-host. Een co-host kan het makkelijker maken om het gesprek gaande te houden, omdat er een dialoog kan plaatsvinden. Je kunt voor een vast co-host gaan of bijvoorbeeld in iedere aflevering een gast interviewen. 

Een naam kiezen

Als je hebt besloten om te starten met podcasten, waar jouw podcast over gaat en welke onderwerpen grofweg aan bod komen, is het tijd om een naam te kiezen en de mogelijkheden zijn eindeloos. Het kan nuttig zijn om een naam te kiezen waarin je onderwerp voorkomt, zodat jouw podcast beter naar boven komt als zoekresultaat en het duidelijk is voor potentiële luisteraars waar de podcast over gaat. Kies ook niet voor een super specifieke naam, zodat je het in een later stadium nog over een ander onderwerp kunt hebben.

Je kunt natuurlijk ook voor je eigen naam gaan, of als ondernemer uiteraard je bedrijfsnaam, jouw eigen merk kiezen, of  een pseudoniem of een grappige naam verzinnen als dit past bij wat je te vertellen hebt. Hoe simpeler en makkelijker een naam te onthouden is; hoe beter. Je wil tenslotte dat je luisteraars terugkeren en jouw podcast zoveel mogelijk aanbevelen aan anderen. Probeer daarom voor een simpele en eenvoudig te onthouden naam te kiezen. 

De lengte en stijl van je podcast

Het kan fijn zijn om voor jezelf vooraf te bepalen hoelang een podcast ongeveer moet duren en of je een bepaalde stijl wil hanteren. Dit hoeft natuurlijk niet, maar zelf vind ik het erg fijn om bepaalde richtlijnen te hebben, tijdens het maken van een nieuwe aflevering.

Hoelang een aflevering moet duren hangt erg af van het onderwerp en het is aan jou om te bedenken hoelang je luisteraars geïnteresseerd kunt houden. Als je er niet uitkomt, kun je altijd onderzoek doen naar populaire podcasts die een gelijksoortig onderwerp behandelen. Bekijk hoelang deze afleveringen gemiddeld duren en gebruik dit vervolgens als richtlijn.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de stijl van je podcast, want ook hier ben je helemaal vrij in. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om mensen te interviewen, iets dat tevens helpt bij het verzamelen van nieuwe luisteraars en abonnees. Een ander aspect om over na te denken is de indeling, zodat luisteraars precies weten wat ze kunnen verwachten. Denk aan dingen als: een teaser, intro muziek, een intro, verschillende segmenten, een call to action (“luister naar mijn andere podcasts” of “abonneer je op mijn podcast”) en/of een outro. Probeer bij het indelen van je podcast nieuwe luisteraars aan te spreken, maar ook terugkerende luisteraars enthousiast te houden. 

Denk ook na hoe jij je podcast op verschillende manieren kan inzetten en de content kan (her)gebruiken in je bedrijf. Lees in de volgende paragraaf waarom ik bijvoorbeeld een microfoon de Yeti Blue en een Logitech Webcam gebruik.

Welke apparatuur je nodig hebt voor een podcast 

Voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met het opnemen of streamen van je eerste aflevering, heb je bepaalde apparatuur nodig en dan moet je met name denken aan een microfoon. Goede geluidskwaliteit is essentieel voor een populaire podcast, omdat het gewoonweg niet prettig is voor luisteraars om te luisteren naar slechte kwaliteit audio.

Hoewel je het natuurlijk zo duur kunt maken als je zelf wil, hoeft een goede microfoon geen rib uit je lijf te kosten. Een voorbeeld van een prima microfoon om mee te beginnen, is de Audio Technica ATR2100X die nog geen 100 euro kost. Omdat de microfoon zowel een USB als XLR aansluiting heeft, hoef je geen nieuwe microfoon te kopen als je toe bent aan een upgrade.

Zelf gebruik ik de Yeti Blue in combinatie met een Logitech Webcam. Handig in gebruik en goede geluidskwaliteit. Tevens kan je die goed gebruiken in een interview aangezien je verschillende instellingen kan kiezen om het geluid zo optimaal mogelijk te maken. Ik neem de interviews in mijn podcast ook op en daarvoor gebruik ik de Logitech Webcam. Voor de perfecte manier om mijn content strategisch in mijn bedrijf in te zetten. Niet harder, maar juist slimmer ondernemen.

Zie ook mijn lijst met favorieten, waaronder alle benodigde apparatuur voor je bedrijf.

Overige dingen die belangrijk zijn bij het maken van een podcast

Visuele beelden

Hoewel een podcast natuurlijk een geluidsopname is, kan het helpen om een sprekende afbeelding te hebben die luisteraars uitnodigt om jouw podcast te gaan beluisteren. Het kan handiger zijn om een algemene cover te maken voor jouw podcast, maar je kunt er ook voor kiezen om iedere aflevering een eigen cover te geven.

Je kunt de ontwerpen zelf maken, bijvoorbeeld met Canva, maar je kunt ook een designer inhuren op een platform als Fiver of Upwork. Als je voor deze laatste optie kiest, kun je al wel nadenken over eventuele kleuren uitzoeken of uiteraard je eigen huisstijl en brand designgebruiken. Vergeet niet om rekening te houden met het formaat waaraan jouw ontwerp moet voldoen. Al is dit eventueel op te lossen met de handige automatische resize optie van Canva Pro, ook als je geen kennis hebt van designen. 

Muziek en geluidseffecten

Om je podcast wat spannender te maken, kun je muziek en geluidseffecten integreren. Denk bijvoorbeeld aan een pakkend intro muziekje, dat past bij jouw onderwerp en terugkeert aan het begin van iedere aflevering.

Bij het uitkiezen van geluidseffecten en podcast muziek is het belangrijk om te letten op de rechten voor het gebruik van een audio bestand. Er zijn tal van sites die royalty free audio aanbieden, maar er zijn ook betaalde opties zoals PremiumBeat, waarbij je betaalt voor een licentie om de audio te mogen gebruiken. Bedenk waar jij behoefte aan hebt. Misschien ben je enkel op zoek naar een intro- en outro muziek en is het voordeliger om deze nummers te kopen, gebruik te maken van royalty free muziek of iemand in te huren die dit speciaal voor jou produceert. Als je veel geluidseffecten en -fragmenten wil gaan gebruiken, kan het voordeliger zijn om een abonnement af te sluiten, zodat je voldoende keuze hebt.

Nabewerking

Als je er niet voor hebt gekozen om live te streamen, bestaat een groot deel van je werk uit het nabewerken van de audio. Je kunt dit op twee manieren aanpakken, waarbij de eerste manier het goedkoopste is. Dit is namelijk door het zelf te doen en zo bepaal je ook precies hoe de aflevering eruit komt te zien. Het kost echter wel wat tijd en energie, met name als je nog geen ervaring in audio bewerking hebt.

De tweede manier is door de nabewerking uit handen te geven. Hoewel je minder grip hebt op het uiteindelijke resultaat, is dit wel een snellere optie en houd je meer tijd over voor het opnemen van de podcasts zelf. Als je een deskundige inhuurt, weet je ook zeker dat de kwaliteit goed is en je een professioneel resultaat hebt.

Er is echter nog een extra optie en dat is door het gebruik van Alitu. Deze software helpt je bij het opschonen van je audio, het bewerken en het publiceren. Andere software die je kunt gebruiken voor zowel het opnemen als het bewerken zijn: GarageBand, Adobe Audition en Audacity. 

Publicatie

Nadat jouw eerste podcast aflevering helemaal af is, is het spannendste moment aangebroken, namelijk het lanceren van jouw eerste podcast. Er zijn inmiddels heel wat platformen om uit te kiezen, waaronder Spotify, Buzzsprout, iTunes Apple Podcasts en meer. Vertrouw bij het kiezen van een platform op je gevoel en onderzoek waar jouw podcast het beste tot zijn recht zal komen. Grotere platforms hebben als voordeel dat er ontzettend veel luisteraars zijn, maar daarentegen is de concurrentie ook groot. Kleinere platforms beschikken over een kleinere doelgroep, maar het is vaak makkelijker om luisteraars te bereiken.

Welk platform je ook kiest, het is belangrijk om zelf aan de slag te gaan en je podcast te promoten. Deel het op social media, vraag influencers om je podcast te noemen, ga samenwerkingen aan met andere makers om elkaar te promoten, enzovoorts. Hoe meer jij je inzet voor het promoten van je podcast; hoe meer mensen je uiteindelijk zal bereiken. Laat dit niet afhangen van het platform of van anderen.

Wil jij ook slimmer ondernemen op een onderscheidende en strategische manier en winstgevend doorgroeien? 
Zodat jij ook echt die vrijheid gaat ervaren waarom jij ondernemer bent geworden?
Starten met podcasten, wat heb je nodig en wat is een slimme strategie? Meer bereik(en) in minder tijd.

Wil jij ook slimmer ondernemen op een onderscheidende en strategische manier en winstgevend doorgroeien?

Zodat jij ook echt die vrijheid gaat ervaren waarom jij ondernemer bent geworden?

Als Businesscoach en Strateeg, help ik ambitieuze ondernemers die op een onderscheidende manier meer winstgevend willen worden.

Goed geld verdienen door niet harder, maar juist slimmer te gaan ondernemen, zodat jij gaat leven en ondernemen op jouw voorwaarden.

Wil je starten een nieuwe marketingstrategie – starten met je eigen podcast en/of YouTube kanaal? Met mijn OmniPresence strategie kan je met slechts één goede aflevering per week, een hele week aan goede content daaruit creëren.

Meer bereik(en) in minder tijd.

TIP: Inspirerende Podcast voor ondernemers die willen innoveren en groeien: De opMERKelijk Winsstgevende Podcast