Een personal brand: meer verdienen als ondernemer

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Als ondernemer wil je opvallen zodat je wordt gezien en herkend door je topklanten.

Daardoor trek je meer topklanten aan en word je winstgevend als ondernemer. Maar hoe doe je dat? Met een personal brand en marketing die hierop aansluit. 

Wat is personal branding? 

Hoe jij als ondernemer wordt gezien door je potentiële klanten, is belangrijk voor je imago. Je potentiële klanten vormen op basis van jouw positie in de markt een oordeel. Wanneer ze jou als positief ervaren, zullen ze eerder klant van je worden dan wanneer ze je neutraal ervaren. En wanneer ze een negatief oordeel hebben, zullen ze geen klant van je worden. 

Met personal branding maak je van jezelf het merk. Hierbij positioneer je jezelf in de markt, val je op en word je eerder gekozen door je topklanten. Ze zeggen ook wel: kies en word gekozen. 

Ook interessant: Eigen bedrijf starten: de beste ideeën voor 2023

Het verschil tussen een personal brand en marketing

Veel ondernemers halen personal branding en marketing door elkaar, maar het is niet hetzelfde. Branding is de identiteit van jouw bedrijf. Hiermee laat je zien waarvoor je staat en wie je bent. Het laat jouw unieke eigenschappen opvallen tussen je concurrentie. Hierdoor werk je aan een bepaalde emotionele connectie tussen jou en je topklanten. 

Je doelgroep herkent zich in jou, waardoor hun vertrouwen in jou groeit en ze dus eerder geneigd zijn om bij je te kopen. Branding wordt gezien als een pull-techniek. Je laat zien waar je voor staat en trekt daardoor loyale topklanten aan. Je bouwt aan een lange termijn relatie met je topklanten. 

Marketing is het zichtbaar maken van jouw boodschap. Het is een push-techniek waarmee je laat zien waarom iemand bij jou klant moet worden. Met marketing laat je via verschillende kanalen zien hoe goed jouw dienst of product werkt om de problemen van jouw doelgroep op te lossen. Denk aan kanalen als:

  • Een website
  • Nieuwsbrieven of e-mails vanuit je funnel
  • Advertenties via radio, tv of internet
  • Socialmediakanalen, zoals Facebook, LinkedIn, YouTube en Instagram

Wist je trouwens dat je ook geld kunt verdienen via YouTube

Branding is het fundament van je merk. Het geeft vorm aan de inhoud van je marketing. Je personal brand maakt goed duidelijk wat je boodschap is en hoe je die moet overbrengen via marketing. 

Het één kan niet zonder het ander. Zonder een duidelijke personal brand zorgt je marketing niet voor de emotionele connectie met je topklanten. En met alleen een personal brand kom je er ook niet, want daarmee bereik je niemand en weten jouw potentiële topklanten ook niet van jou af. 

Hoe werk je aan een personal brand? 

Door eerst je fundament op orde te hebben, je personal brand, geef je een goede invulling aan je marketing en communicatie. Wanneer je dit goed hebt staan en dit consistent toepast op je communicatie, heb je daar op de lange termijn veel baat bij. Je verkoopt meer, krijgt tevreden topklanten en die doen weer aan mond-tot-mondreclame. 

Maar het valt en staat bij authenticiteit. Lever jij niet wat je belooft of uitstraalt? Dan heeft dit ook effect op je imago. Het is dus heel belangrijk om uit te stralen wat past bij jou en wat jou en jouw dienstverlening of product speciaal maakt. 

Neem als voorbeeld Elon Musk. Je koppelt direct Tesla aan Elon Musk. Zijn naam is heel bekend, ook al heb je niets met techniek of auto’s, dan heb je toch van zijn naam gehoord. Hoe word jij net als Elon Musk een personal branding expert

Stap 1: breng focus aan

Met personal branding onderscheid je jezelf van je concurrenten. Het betekent ook dat je niet voor alles staat, maar juist ergens voor staat. Je moet dus keuzes maken en focus aanbrengen. Dit doe je door jezelf een aantal vragen te stellen. 

  • Waarom bied je jouw dienst of product aan? 
  • Welk probleem los je op of welke behoefte vervul je?
  • Waar sta je voor? 
  • Wat maakt jou uniek? 
  • Wat wil je uitstralen?
  • Waar mogen mensen jou ’s nachts voor wakker maken? 

Stap 2: weet wie je doelgroep is

Je moet duidelijk in kaart brengen wie jouw doelgroep is. Vraag je topklanten welk probleem je voor hun oplost. Waarom kopen ze bij jou en niet bij je concurrenten? Wat waarderen ze in jou? Dit is de basis van je waardepropositie.

Stap 3: weet wat je toegevoegde waarde is

Veel ondernemers die aan personal branding doen, denken aan hun eigen kwaliteiten. Maar is het voor jouw doelgroep wel interessant om te weten waar je goed in bent? Ze willen vooral weten of en hoe je hem of haar kan helpen. Je moet dus jouw kwaliteiten vertalen naar de pijn of behoefte van jouw kant. 

Stap 4: maak de vertaalslag naar woorden en beelden

Bij je personal brand horen ook bepaalde woorden, beelden en kleuren. Deze moeten kloppen bij wat je wil uitstralen. 

Personal brand voorbeeld Gerdi Hulsink:

Gerdi Hulsink is Business Coach en Strateeg en is een onderscheidende creatieveling die met innovatieve concepten komt. Wanneer je naar haar marketing en communicatie-uitingen kijkt, valt het op dat ze altijd zwart draagt. De basis van haar website is ook zwart, met het opvallende kleurgebruik rood en geel. De woorden die ze gebruikt zijn ook opvallend. Daarin herken je haar ambitieuze karakter en wat ze je biedt, zoals in het onderstaande duidelijk wordt. 

Ze helpt ondernemers om opMERKelijk Winstgevend te worden door MERKwaardig in de markt te staan met een onweerstaanbaar aanbod. Ze helpt ze met een strategisch groeiplan, zodat ze hun bedrijf en leven zo kunnen inrichten, dat ze DOEN waar ze knettergoed in zijn. Waar ze energie van krijgen en waarmee ze impact mee maken, om zo op hun EIGEN WIJZE van meerwaarde te ZIJN. 

Ze gelooft in een ongelimiteerde vrijheid waardoor je onder jouw voorwaarden leeft en onderneemt. Dat is UNLIMITED FREEDOM.

Stap 5: jezelf verMARKten

Nu je jouw personal brand hebt gecreëerd, is het tijd om in actie te komen. Want dit is pas het begin, het is het topje van de ijsberg. Gerdi Hulsink gaat voor een onderscheidende en opMERKelijke positionering met jou de diepte in. Innovatieve ontwikkelingen waaronder Artificial Intelligence (AI) zoals ChatGPT hebben een grote impact op ons leven en je bedrijf. Jouw onderscheidende positie en waardecreatie zijn daarom nu nog belangrijker. Je moet jezelf ijzersterk in de markt neerzetten, zodat jouw aanbod als onvergelijkbaar wordt opgeMERKt door jouw topklanten. Ga samen met Gerdi Hulsink hiermee aan de slag tijdens het Groepsprogramma opMERKelijk Winstgevend.

Juist door strategisch slim te ondernemen én Artificial Intelligence in je bedrijf in te zetten, zodat jij jouw tijd kan besteden aan die zaken die er toe doen. Programma opMERKelijk Winstgevend inclusief Mastermind Artificial Intelligence

Never Waste a Good Innovation

Zorg dat je relevant blijft om nu én in de toekomst winstgevend te blijven groeien

Claim jouw positie >> Blijf opMERKelijk Winstgevend