Ben je ondernemer of wil je dat worden en weet je niet goed of je geschikt bent om ondernemer te zijn?
Er zijn bepaalde competenties die je als ondernemer moet hebben. Ondernemend gedrag is iets wat je kunt leren en dus ook kunt ontwikkelen. In dit artikel bekijken we wat ondernemend gedrag is, lees je voorbeelden van ondernemend gedrag en ontdek je hoe je ondernemend gedrag kunt ontwikkelen.
Inhoudsopgave
Wat is ondernemend gedrag?
Als je wil weten wat ondernemend gedrag is, dan kun je het beste naar succesvolle ondernemers kijken. Wat maakt hun zo succesvol? Wat hebben ze gemeen, hoe maken ze impact en wat doen ze om zichzelf te blijven ontwikkelen?
Succesvolle ondernemers:
- Grijpen kansen die op hun pad komen.
- Luisteren naar de behoeftes en wensen van hun klant.
- Nemen hun verantwoordelijkheid voor hun acties.
- Durven besluiten te nemen en komen in actie.
- Nemen initiatief om contact te hebben met klanten en relaties.
- Bedenken altijd een oplossing voor een situatie.
- Creëren waardevolle oplossingen voor hun klanten.
- Zijn bereid om te falen en staan gelijk weer op.
- Ze ervaren urgentie en vatten de koe bij de horens.
- Hebben een lerende houding en doen aan zelfreflectie.
- Bepalen hun doelen en houden zich eraan.
- Zijn optimistisch.
- Besteden uit wat ze niet kunnen of waar ze geen energie van krijgen.
Ook als je geen eigen bedrijf hebt, kun je dit gedrag vertonen. Zo is het voor een verantwoordelijke binnen een groot bedrijf ook handig om dit gedrag te vertonen.
Ondernemend gedrag voorbeelden
Om ondernemend gedrag nog duidelijker te maken, bekijken we wat voorbeelden.
- Je zet tijdens je studie al een bedrijf op, omdat je kansen ziet en die meteen wil benutten. Ongeacht of je daardoor minder tijd hebt voor je studie en studievertraging oploopt.
- Wanneer een klant wegvalt, zoek je naar mogelijkheden om de situatie te verbeteren. Je laat je bij tegenslagen niet kisten.
- Omdat je geen plezier haalt uit je boekhouding, schakel je een boekhouder in en geef je het werk uit handen.
- Tijdens een gesprek met een klant luister je, vraag je door en vat je samen wat je hebt gehoord. Hierdoor weet je precies wat een klant nodig heeft en wat zijn of haar behoeftes zijn.
- Je stelt doelen voor jezelf op, formuleert deze SMART, werkt deze in kleine taken uit en gaat ermee aan de slag.
- Je kijkt naar de ontwikkelingen in de markt en past je aanbod hierop aan. Je voegt waarde toe voor je klanten en verstrekt daardoor je waardepropositie.
- Tijdens gesprekken op netwerkbijeenkomsten zoek je verbinding met mensen en zie je kansen in samenwerkingen.
- Je bent niet bang voor verandering of je hebt de moed om de verandering te omarmen.
- Je blijft jezelf ontwikkelen. Zo volg je studies, seminars, schakel je een Strategisch Business Coach in, lees je interessante boeken en je bent je ervan bewust dat je altijd verder kunt groeien.
- Je laat negatieve gedachten los en ontwikkelt positieve gedachten.
- Je weet goed te verwoorden waarom je doet wat je doet.
MET ALLEEN KENNIS EN EXPERTISE GA JE HET NIET REDDEN IN EEN COMPETITIEVE MARKT.
Gerdi Hulsink, Strategisch Positionerings- en Business Coach voor ambitieuze ondernemers die willen vernieuwen om door te groeien op een onderscheidende en strategische manier. Wees de leider van je leven en je bedrijf.
Jezelf ontwikkelen in ondernemend gedrag
Hoe kun jij je blijven ontwikkelen? Door jezelf gedrag aan te leren en de uitdagingen aan te gaan. Het is eigenlijk niet moeilijk. Je moet bepaalde stappen uitvoeren en dagelijks toepassen. Gemiddeld kost het 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Hoelang het voor jou duurt, kan afwijken. Het hangt namelijk af van je karakter, je huidige gedrag en de situatie. Ik geef je graag een aantal tips om ondernemend gedrag te ontwikkelen.
1. Onderzoek waar er kansen liggen
Onderzoek de branche waar je in werkt en bekijk waar kansen liggen. Zie je een kans? Grijp deze dan aan. Wacht daar niet te lang mee. Voordat je het weet ben je te laat.
2. Start met denken in oplossingen
Je hebt vast wel een ‘probleem’ in je leven. In plaats van erover te piekeren of te klagen, bedenk je oplossingen voor je probleem. Door in oplossingen te denken, creëer je een positieve mindset, een groeimindset iets wat succesvolle ondernemers hebben. Ze denken in oplossingen en niet in problemen.
Er is nog een goede oefening wanneer je veel in problemen denkt. Verander je ‘ja, maar’ naar een ‘ja, en’. Hierdoor stimuleer je jezelf namelijk om te denken in mogelijkheden in plaats van problemen. Oefen dit samen met je partner of iemand anders die je hiermee wil helpen.
Realiseer je, 80% van het ondernemen is afhankelijk van jouw mindset, de overige 20% zijn toe te schrijven aan jouw kwaliteiten, expertise en je werkervaring.
3. Ontdek je WHY
Ga op onderzoek uit en kijk waar je oprecht blij en enthousiast van wordt. Waar wil je elke dag tijd en energie insteken? Wat is je passie? Wanneer je start met ondernemen, is het belangrijk dat je niet alleen kijkt waar je het meeste geld mee verdient. Weet wat je echt leuk vindt en waarom doe je wat je doet? Misschien wil jij graag een steentje bijdragen aan een betere wereld of het gevoel van vrijheid ervaren. We hebben allemaal zo onze eigen redenen.
Als Business strateeg help ik ambitieuze ondernemers die strategisch willen vernieuwen en ontwikkelen om door te groeien naar de top van de markt. Tegen mijn klanten zeg ik altijd tegen mijn klanten: Ga doen waar je knettergoed in bent, energie van krijgt en impact mee maakt.
4. Ga in gesprek met je (potentiële) klanten en vraag door
Je voegt pas waarde toe aan je klanten wanneer je precies weet met welk probleem ze rondlopen en hoe jij de oplossing daarvoor aanbiedt. Waarom kloppen klanten bij jou aan? Wat maakt het dat ze graag met jou samenwerken? Luister goed, vraag door en vat samen.
5. Leer te falen
Zie jezelf als een opgroeiend kind. Die leert dingen, hoeft niet alles meteen te kunnen, die oefent en probeert en ontdekt dat het soms lukt en soms niet. Met deze onbevangen blik word je nieuwsgieriger om iets te proberen, in plaats van dat faalangst de overhand neemt. Wees mild voor jezelf als iets anders gaat dan jij voor ogen had. Is iets nog niet gelukt? Volgende keer beter. En heb je een grote fout gemaakt met consequenties? Neem dan verantwoordelijkheid en erken dat je iets niet handig of goed hebt aangepakt. Word comfortabel met het oncomfortabele om te leren falen. Door je fout te erkennen en te kijken naar wat je eraan kunt doen, leer je ervan.
Kom wel in actie, want vanuit beweging komt de groei. Rather imperfect actions than perfect inactions. Strategisch schakelen om te versnellen en door te groeien als ondernemer en met je bedrijf.
Tot slot
Wees ondernemend, vertoon ondernemend gedrag en trek financieel succes aan. Onthoud wat succesvolle ondernemers doen en zeggen. Denk daarbij aan Steve Jobs: ‘If you’re not embarrassed by the first version of your product, you’ve shipped too late’. Vier je successen en sta altijd weer op na het maken van een fout. Dat je dit artikel hebt gelezen, laat al zien dat je een ondernemende geest hebt die zich graag verder ontwikkelt.
Succes!
MET ALLEEN KENNIS EN EXPERTISE GA JE HET NIET REDDEN IN EEN COMPETITIEVE MARKT.
>> Blijf vernieuwen en ontwikkelen, ga staan voor jouw waarde en claim jouw positie in de markt.
>> Geef meer waarde, wordt gewaardeerd door jouw topklanten en jouw waardegedreven prijzen stijgen in de tijd.
Als Positionerings- en Business Strateeg help ik ambitieuze ondernemers die willen innoveren om te groeien.
Jij gaat nieuwe business genereren: door een ijzersterke positie en door jouw onvergelijkbare waarde wordt jij opgeMERKt door jouw topklanten en door strategisch te vernieuwen weet jij winstgevend door te groeien, met winst in tijd, impact en omzet.