Gebrek aan inspiratie, te weinig tijd voor het schrijven van een hoogwaardige en kwalitatief goede blogpost. Hoe doe jij dat? Hoe schrijf je een blog met AI-tools? Een vraag die ik regelmatig krijg vanuit mijn netwerk en mijn klanten. Waar moet ik over schrijven en hoe kan ik Artificial Intelligence inzetten in mijn bedrijf om me te helpen bij het schrijven van een blogpost met AI-tools. Welke tools moet ik dan gebruiken? Zo doe je dat!
Inhoudsopgave
Stap 1: Zoekwoordenonderzoek en strategie
Hoe schrijf je een blog met AI-tools? Het schrijven van een blog begint altijd met de juiste zoekwoorden analyse en een doordachte strategie. Want wil je een kwalitatief en hoogwaardige blog schijven die jouw doelgroep aanspreekt en SEO-geoptimaliseerd is. Dan is een zoekwoordenonderzoek essentieel. Een zoekwoordenonderzoek is een manier om te weten wat de mensen in jouw doelgroep online zoeken via zoekmachines. Het heeft immers weinig zin om content te schrijven waar niemand naar zoekt.
Kies een zoekwoordcluster dat aansluit bij je huidige focus, je doelgroep en je contentstrategie. Binnen dit cluster identificeer je een primair zoekwoord dat nauw aansluit bij het onderwerp van je volgende blogpost. Denk hierbij aan de intentie van je doelgroep om ervoor te zorgen dat je de juiste snaar raakt.
AI-Tools voor zoekwoordenonderzoek
- Keywordinsights.ai
- Ahrefs
- Google /Google Ads
- ChatGPT
- Bard
- Bing/Co-Pilot
- Perplexity
Stap 2: Concept en outline van een blog
Met het gekozen trefwoord in gedachten, ontwikkel je een boeiend onderwerp voor je blogpost. Hier komt een handige AI-tool goed van pas om je te helpen bij het maken van een gedetailleerde inhoudsopgave. De outline van je blog. Deze stap legt het fundament voor een gestructureerde en informatieve blogpost die je lezers zal boeien.
AI-Tools voor de outline van een blog
- MarketMuse
- ChatGPT
- Harpa
Stap 3: Inhoud van je blog
Tools zoals Katteb besparen je uren aan graven door statistieken, trends en casestudies. Start vervolgens met het opstellen van de blogpost, waarbij je AI-tools inzet om je zoekwoord en gerelateerde LSI-zoekwoorden te integreren. Zo zorg je ervoor dat je content niet alleen informatief is, maar ook aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep. Perplexity vind ik een goede tool die je kan inzetten om waardevolle informatie met de bijbehorende referenties aan je blog toe te voegen. Vanuit mijn wetenschappelijke achtergrond wil ik altijd de bronvermelding weten, om de informatie op waarde en afkomst te kunnen beoordelen.
AI Tools voor analyse en schrijven van je blog
Stap 4: SEO-optimalisatie
Een goede blogpost verdient een sterke SEO-optimalisatie. Gebruik AI-tools om ervoor te zorgen dat je je zoekwoorden strategisch in je blog post plaatst, zoals in de titel (H1), koppen (H2 en H3), door de tekst, in de meta-beschrijving en de URL. Vergeet ook niet om relevante afbeeldingen toe te voegen met geoptimaliseerde alt-tags.
AI Tools voor SEO-optimalisatie
Stap 5: Beoordeling en bewerking van je blog
Een grondige beoordeling en jouw editing/bewerking zijn essentieel om de kwaliteit van je blogpost te waarborgen. Neem de tijd om de inhoud te proeflezen op duidelijkheid, grammatica en samenhang. Realiseer je dat AI-tools je kunnen helpen, maar niet jouw stijl, woorden en energie aan jouw teksten toevoegen. Jij bent en blijft altijd de eindredacteur. Mensen doen immers zaken met mensen. En daar kan geen robot tegenop. Voor de SEO-optimalisatie komt Seodity van pas om een laatste SEO-check uit te voeren en ervoor te zorgen dat je post geoptimaliseerd is voor de door jou geselecteerde zoekwoorden.
AI Tools voor de bewerking van je blog
Stap 6: Publiceren van de blogpost
Het moment is daar om je contentcreatie te publiceren en openbaar te maken. Publiceer de blogpost op je website en laat je blog indexeren door Google op het internet. Vergeet niet om je blog ook via je social mediakanalen, je email-marketing en andere marketing mogelijkheden te delen met je doelgroep.
Maak strategisch gebruik van je content. Ik ben zelf groot voortstander van hergebruik van je eiegn content en dat ook in verschillende soorten content en verschillende social mediakanalen te posten. Ik heb mijn Omnipresence strategie, of ook wel Omnichannel strategie hiervoor: Plaats je blog op je website. Vanuit je blog kan je dan weer meerdere post maken voor de social mediakanalen. Van een blog kan je ook een video maken en opnemen. Vanuit een video kan je bv weer shorts maken. Ik heb hier een heel framework voor gemaakt. Wil je hier meer informatie over ontvangen? Weten hoe jij meer kan bereiken in minder tijd? Laat dan een bericht achter of stuur me een email.
AI Tools voor de ranking van je blog
- Scalenut – AI gedreven SEO platform voor organisch verkeer naar bv je website, tool voor organische marketing
- RankMath
Stap 7: Promotie en distributie
Gebruik Editby, een AI-tool voor het maken van sociale media-berichten, om je blogpost te delen op verschillende platforms. Vergeet ook je e-mailabonnees niet en neem de post op in je nieuwsbrief met behulp van Tugan. Meer AI-tools vind je in mijn Overzicht AI-tools.
AI Tools voor de promotie van je blog
- Editby – voor hergebruiken van je blog-to-video, blog-to-audio en blog-to-post
- Tugan – voor hergebruik van je content
- Repurpose – om vanuit je blog verschillende soorten content te creeren voor social media
Hoe schrijf je een blog met AI-tools? Zo doe je dat dus. Deze zeven stappen beschrijven een gestructureerde aanpak voor het creëren en publiceren van een blogpost. Daarbij zie je welke waardevolle AI-tools je kan gebruiken, waardoor je sneller en efficiënter kan schrijven. AI-tools die je helpen om het proces voor je contentstrategie te optimaliseren. Houd in gedachten: Mensen doen zaken met mensen. Laat AI je helpen bij het optimaliseren en versnellen van het schrijven van een blogpost. Blijf wel de eindverantwoordelijke en eindredacteur van jouw content. Ik heb zelf grote interesse in het schrijven van content, zoekwoordenonderzoek, SEO-optimalisatie en strategisch hergebruiken van je content.
In mijn aanbod help ik mijn klanten bij een contentstrategie die volledig aansluit bij de positionering, waardepropositie en markerting/messaging strategie. Want een schrijven van goede content is een kunst op zich. Dus focus op je waarde positie en propositie en zet jezelf sterk neer. Zorg dat jouw waarde wordt opgemerkt door jouw topklanten. En een goede blog is een marketingstrategie sie je hierbij helpt om ook via Google goed gevonden te kunnen worden.
Programma Unlimited Freedom voor Leiders van de Toekomst. Word opgemerkt als de autoriteit van jouw markt. Waar je wordt gezien en gevonden (zoals via je blog) door jouw topklanten die met jouw waarde de beste resultaten behalen.
Versterk je Leiderschap, Innoveer en Creeër jouw Waarde
Winstgevend Groeien in Impact, Omzet en Vrijheid